Karangan PPSR : Fakta : Isi Tempat Kosong : Keselamatan Diri di Sekolah - Duniaku Nasa2k

Rentetan Perjalanan Kehidupan

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Your Ad Spot

Monday 21 May 2018

Karangan PPSR : Fakta : Isi Tempat Kosong : Keselamatan Diri di Sekolah


Sejak kebelakangan ini sering berlaku kemalangan di kawasan sekolah. tulis sebuah karangan tentang cara-cara mengelakkan kemalangan di kawasan sekolah dari pada berlaku kepada murid-murid.

Sekolah merupakan tempat untuk menuntut ilmu, namun begitu (1) ini kerap berlaku kejadian kemalangan di kawasan sekolah. Oleh demikian, murid-murid hendaklah peka dan mengambil pelbagai langkah untuk (2) kemalangan.

Tempat-tempat yang menjadi kawasan (3) seperti stor penyimpanan kerusi meja, tangki air dan bilik-bilik kosong hendaklah dihindari. Tempat-tempat ini sangat berbahaya kerana dipenuhi kerusi meja rosak, licin dan mungkin (4) haiwan berbisa. Jadi, janganlah bermian-main di kawasan ini.

Semasa (5) dan makan di kantin sekolah, kita hendaklah berhati-hati. Keadaan lantai yang licin disebabkan makanan tumpah boleh mengundang padah. Elakkan berlari-lari di kantin sekolah. Berjalanlah dengan waspada supaya tidak terjatuh atau (6) makanan.

Selain itu, bagi sekolah yang dibina (7) juga boleh mendatangkan bahaya. Biasanya koridor sekolah dibina dengan (8) untuk peredaran udara. Bata bunga ini bukan untuk dipanjat. Tindakan memanjat di koridor sekolah yang bertingkat boleh menyebabkan kejadian terjatuh ke tingkat bawah, dan (9) sangat mengerikan. 

Ketika berada di padang untuk bersukan, kita hendaklah (10) peraturan keselamatan di padang. Antara (11) yang mesti dipatuhi ialah pemakaian kasut sukan. Hal ini penting agar tidak berlaku kecederaan pada kaki ketika melakukan aktiviti permainan.

Intihalnya, kemalangan boleh berlaku di mana-mana sahaja termasuk di sekolah. Jadi, sentiasalah (12) untuk menjaga keselamatan diri.


berbelanja
natijahnya
mengelakkan
didiami
larangan
mematuhi
berwaspada
bata bunga
belakangan
bertingkat
tertumpahkan
peraturan

No comments:

NOTA DAN LATIHAN KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN

  KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN    1. Kata hubung pancangan keterangan ialah kata yang berfungsi untuk menghubungkan klausa utama d...

Post Top Ad

Your Ad Spot