Karangan PPSR : Biografi : Aku Sebuah Beca - Duniaku Nasa2k

Rentetan Perjalanan Kehidupan

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Your Ad Spot

Sunday 20 May 2018

Karangan PPSR : Biografi : Aku Sebuah Beca


Aku sebuah beca. Aku pengangkutan tradisi.  Saya mempunyai dua tempat duduk dan ruang untuk meletak barang.  Aku unik kerana bergerak hanya menggunakan tenaga manusia.  Aku menjimatkan wang dan dapat mengelakkan pencemaran udara.

            Pada masa kini, tubuhku dihias supaya cantik dan menarik.  Pelbagai perhiasan seperti bunga-bunga tiruan serta payung yang berwarna warni menghiasi seluruh tubuhku.   Kebiasaaannya aku akan turut dilengkapi dengan alat pemain muzik yang turut memperdengarkan irama muzik yang terkini.

            Selain daripada itu, kami juga dihiasi dengan lampu yang berwarna-warni dan berkelip-kelip untuk menambahkan daya penarik kami.  Ada juga rakan-rakanku yang turut dihiasi dengan kain langsir dan bendera yang cantik.

            Aku sekarang ini lebih banyak terlibat dalam bidang komersial.  Aku sering digunakan dalam sektor pelancongan.  Pelancong-pelancong yang berkunjung ke negara kita tertarik untuk cuba menaiki aku sewaktu bersiar-siar.  Sekiranya terdapat perayaan kenegaraan seperti sambutan Hari Kebangsaan, aku  turut mengambil bahagian dalam perbarisan. 

            Kami para beca juga ada ketikanya di sewa  sewaktu meraikan peristiwa istimewa dalam kehidupan seseorang.  Ada ketikanya kami digunakan untuk majlis perkahwinan, majlis perpisahan atau majlis persaraan.

            Pada masa akan datang, aku amat berharap agar beca seperti aku ini dipertingkatkan kemampuannya. Kalau boleh aku inginkan enjin supaya pengayuh beca tidak kepenatan untuk berkayuh.  Selain daripada itu, aku juga berharap agar keseluruhan diriku ini berbumbung dan berhawa dingin untuk keselesaan pengayuh dan penumpang.

No comments:

NOTA DAN LATIHAN KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN

  KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN    1. Kata hubung pancangan keterangan ialah kata yang berfungsi untuk menghubungkan klausa utama d...

Post Top Ad

Your Ad Spot