PENDAHULUAN
Dalam melaksanakan sesuatu majlis, jawatankuasa adalah
penting. Jawatankuasa yang ditubuhkan akan bertanggungjawab dalam pengendalian
dan perjalanan sesuatu majlis rasmi. Jawatankuasa Majlis serta Urusetianya
perlu menjamin kelicinan pentadbiran majlis. Oleh yang demikian Jawatankuasa
Majlis perlu menyediakan Aturcara Pentadbiran Majlis. Selain dari itu
kerja-kerja yang akan dilaksanakan perlu mempunyai proses kerja dan senarai
semak.
MAJLIS RASMI
Majlis
rasmi boleh dibahagikan kepada 5 peringkat, iaitu:
i.
Peringkat Antarabangsa
ii.
Peringkat Kebangsaan
iii.
Peringkat Negeri
iv.
Peringkat Daerah
v.
Peringkat Agensi
(Kementerian, Jabatan dan Swasta)
TEMPAT MAJLIS DIADAKAN
Penentuan
tempat majlis adalah perlu dibuat awal-awal kerana tempat majlis ada kaitan
dengan bilangan tetamu dan anggaran perbelanjaan. Perkara-perkara penting yang
mesti diambil kira dalam penentuan tempat majlis adalah seperti berikut:
i.
Diketahui umum dan mudah dituju
ii.
Mempunyai tempat letak kereta yang mencukupi
iii.
Mempunyai ruang legar yang luas
iv.
Mempunyai kemudahan asas yang mencukupi
v.
Sesuai dengan jenis majlis yang hendak diadakan
Ada
majlis yang diadakan didalam dewan dan ada majlis yang diadakan di luar dewan
seperti di stadium terbuka, di padang atau di khemah khas atau di masjid.
Penggunaan protokol adalah tertakluk kepada jenis majlis itu diadakan. Biasanya
majlis yang diadakan ditempat yang terbuka dan juga di tempat ibadat penggunaan
protokol adalah terhad dan adakalanya terpaksa diubahsuai.
PENYEDIAAN SENARAI JEMPUTAN
Bagi
setiap majlis, hendaklah disediakan senarai jemputan. Senarai jemputan
dibahagikan kepada 5 bentuk senarai, iaitu:
i.
Ringkasan Senarai
ii.
Senarai Nama
iii.
Senarai Mengikut Keutamaan
iv.
Senarai Jawapan Kehadiran
v.
Senarai Hadir
RINGKASAN SENARAI
Tujuan
untuk menyediakan Senarai Ringkas adalah supaya kita dapat ketahui kategori
tetamu, bilangannya dan peringkat tetamu. Contoh Senarai Ringkas adalah seperti
contoh berikut:
i. Menteri 4
ii. Timbalan
Menteri 2
iii. Ketua
Setiausaha Kementerian 4
iv. Pengarah
di Kementerian 50
v. Ketua-ketua
Jawatan 40
Jumlah 100
SENARAI NAMA
Senarai
nama menyenaraikan nama-nama tetamu mengikut kategori. Jika dalam kategori
menteri ada seramai 4 orang menteri, maka nama 4 orang menteri yang akan
dijemput hendaklah ditulis. Senarai nama mengandungi butiran berikut:
i.
Nama penuh, gelaran dan darjah kebesaran yang di sandang
ii.
Nama isteri (jika diketahui)
iii.
Jawatan atau pangkat
iv.
Alamat pejabat
v.
Nombor telefon pejabat dan rumah
vi.
Alamat rumah
vii.
Nama Setiausaha Sulit dan nombor telefon.
SENARAI MENGIKUT SUSUNAN KEUTAMAAN
Penyediaan
senarai mengikut susunan keutamaan ini hendaklah mengikut panduan dari Susunan
Keutamaan Persekutuan atau Negeri yang berkenaan. Dalam menyediakan senarai ini
tidak perlu ditulis secara terperinci memadai namanya sahaja serta ringkasan
jawatan, seperti contoh berikut:
i.
Dato’ Ahmad Bin Ali (KSU)
ii.
Datuk Mohd Taib Bin Hashim (KP)
iii.
En. Tebri Bin Madsir (TKSU)
dan seterusnya.
SENARAI JAWAPAN KEHADIRAN
Senarai
jawapan kehadiran adalah sama dengan senarai ketiga tetapi ditambah dengan dua
ruangan disebelah kanan untuk ditandakan hadir dan tidak hadir. Ruang ini
hendaklah serta-merta ditanda sebaik sahaja menerima jawapan hadir atau tidak
hadir. Dengan ini kita dapat ketahui pada sebarang masa tetamu yang menjawab
hadir atau tidak hadir, atau belum memberi sebarang jawapan.
SENARAI HADIR
Senarai
hadir mengandungi senarai tetamu yang menjawab hadir sahaja. Senarai ini adalah
diambil dari senarai keempat dengan mengeluarkan nama-nama tetamu yang telah
menjawab tidak hadir. Penyambut tetamu dalam sesuatu majlis akan menggunakan
senarai ini untuk menjalankan tugasnya. Nombor kerusi tetamu biasanya tercatit
dalam senarai ini.
ATURCARA MAJLIS
Aturcara
majlis adalah urutan acara dalam sesuatu majlis dari mula hingga akhir. Majlis
yang diadakan pada seblah malam hendaklah dimulakan selepas 8.00 malam dan
ditamatkan selewat-lewatnya jam 11.30 malam. Majlis yang diadakan pada sebelah
siang jika hari Jumaat hendaklah ditamatkan sebelum 12.15 tengahari dan jika
dimulakan pada sebelah petang hendaklah tidak lebih awal daripada 2.45 petang.
Cara
menyediakan aturcara majlis ialah dengan menyenaraikan dahulu acaranya mengikut
turutan. Lepas itu letakkan msa akhirnya dan kemudia dari waktu akhir membawa
ke waktu permulaan. Sebelum itu hendaklah ditentukan jangka masa bagi setiap
acara.
KAD JEMPUTAN
Kad
jemputan hendaklah mengandungi butiran berikut:
i.
Logo
ii.
Nama Majlis
iii.
Penganjur atau yang menjemput
iv.
Ruang nama jemputan
v.
Tarikh
vi.
Tempat majlis
vii.
Masa majlis bermula
viii.
Pakaian
ix.
Nombor telefon Urusetia Majlis
Maklumat
tambahan boleh dimasukkan di sebelah belakang kad jemputan atau secra
berasingan seperti:
i.
Aturcara majlis
ii.
Kad jawapan
iii.
Pelan tempat majlis
iv.
Pelekat kereta
Nama
tetamu di kad jemputan hendaklah ditulis dengan tangan(ini cara personalize) atau ditaip manakala sampul
kad ditaip dan diedarkan 4 minggu sebelum majlis bermula. Tarikh akhir jawapan
diterima ialah 1 minggu sebelum majlis diadakan. Jika perlu hendaklah dihantar
dengan tangan
MENU
Terdapat
tiga kategori jamuan iaitu:
i.
Jamuan ringan dalam sesuatu Majlis
ii.
Majlis Khas Jamuan Ringan
iii.
Jamuan Makan
JAMUAN RINGAN DALAM SESUATU MAJLIS
Jamuan
ringan dalam sesuatu majlis ialah jamuan yang diadakan dipertengahan majlis
atau pun di penghujung majlis. Biasanya diadakan di penghujung majlis. Jika
majlis mengambil masa yang lama, maka diadakan jamuan ringan dipertengahan
majlis iaitu masa rehat. Menu bagi jamuan itu tidak perlu berat dan jenisnya
pula mengikut cara jamuan itu diadakan sama ada:
i.
Buffet berdiri
ii.
Buffet duduk
iii.
Duduk dan terhidang
BUFFET BERDIRI
Buffet
berdiri ialah majlis yang tiada langsung kerusi disediakan. Tetamu akan
mengambil hidangan secara bergilir dan beredar untuk menikmati makanan. Menu
yang disediakan hendaklah yang senang dimakan. Makanan yang berbungkus tidak
sesuai.
BUFFET DUDUK
Cara
buffet duduk adalah tetamu mengambil hidangan secra bergilir dan kemudian duduk
di kerusi yang telah disediakan. Kadangkala meja disediakan. Menu bagi majlis
ini boleh terdiri daripada jenis makanan yang susah sedikit untuk dimakan dan
berat sedikit.
DUDUK DAN BERHIDANG
Bagi
jamuan duduk dan berhidang boleh disediakan menu yang berat kerana tetamu
senang untuk makan dan berasa selesa.
Menu
bagi majlis jamuan makan pula dibahagiakan kepada dua, iaitu:
i.
Menu Biasa
ii.
Menu Barat
MENU BIASA
Menu
biasa mengandungi nasi dan lauk pauk adalah sesuai untuk majlis yang tetamunya
ialah orang-orang tempatan.
MENU BARAT
Menu
barat hanya digunakan apabila terdapat ramai tetamu luar negeri atau majlis
tersebut khas diadakan untuk tetamu luar negeri.
Makanan
Cina atau Chinese Food tidak sesuai
bagi majlis rasmi dan formal sebab cara hidangannya sukar mengikut amalan
protokol di Malaysia.
SUSUNAN KEUTAMAAN
Dari
segi amalan protokol, keutamaan yang perlu diikuti dalam majlis rasmi dan
formal ialah keutamaan yang diwartakan sebagai Susunan Keutamaan Persekutuan
dengan pindaan yang telah diluluskan dari masa ke semasa. Di peringkat negeri
pula hendaklah mematuhi Susunan Keutamaan Negeri yang berkenaan. Susunan
Keutamaan Persekutuan yang diterima pakai sekarang ialah Susunan Keutamaan
Persekutuan yang diwartakan sebagai P.U. (B) 498 bertarikh 14 November 1996.
manakala Susunan Keutamaan Negeri pula ialah susunan Keutamaan Negeri yang
diluluskan oleh pihak negeri.
Susunan
ini hendaklah diamalkan di semua majlis formal seperti aturan ketibaan dan
balik, tempat duduk, teks ucapan, teks juruacara dan lain-lain lagi.
PANGGILAN HORMAT
Panggilan
hormat yang sesuai hendaklah digunakan terhadap tetamu kehormat dan para
jemputan. Panggilan ini juga hendaklah diamalkan dalam teks juruacara dan
perkara-perkara lain yang berkaitan.
PENYEDIAAN ATURCARA PENTADBIRAN
Aturcara
pentadbiran merupakan aturcara majlis yang ditulis secara terperinci dengan
tujuan berikut:
i.
Sebagai panduan untuk pegawai yang mengendalikan majlis
ii.
Sebagai panduan kepda semua pegawai dan pekerja yang
terlibat dalam majlis
iii.
Untuk menentukan majlis berjalan dengan licin dan
mengikut lunas-lunas amalan protokol semasa
iv.
Untuk mengawal masa
v.
Untuk menjadi panduan masa akan datang
vi.
Sebagai rekod
vii.
Aturcara
pentadbiran yang baik mengandungi butiran seperti berikut:
i.
Masa
ii.
Keterangan yang merupakan urutan acara secara terperinci
iii.
Pegawai yang bertanggungjawab
Aturcara
pentadbiran adalah dokumen yang sangat penting kerana ianya menggariskan secara
terperinci semua tindakan yang perlu dilakukan oleh seseorang yang terlibat
bagi sesuatu acara. Selain dari aturcara pentadbiran, senarai semak hendaklah
juga disediakan bagi membantu melicinkan pengenalian majlis berkenaan.
RAPTAI MAJLIS
Raptai
amatlah penting bagi sesuatu majlis walaupun majlis tersebut merupakan majlis
ulangan atau kerap diadakan. Ianya hendaklah diadakan beberapa kali mengikut
keperluan. Tujuan raptai adalah seperti beikut:
i.
Supaya mereka yang terlibat tahu akan tugas dan
tanggungjawab
ii.
Untuk menentukan urutan majlis
iii.
Untuk menentukan jangka msa yang tepat
iv.
Untuk memperbaiki kelemahan jika ada
v.
Untuk menyelaras acara
vi.
Untuk membiasakan petugas-petugas dengan keadaan tempat
PANDUAN PENYAMBUT TETAMU
Penyambut
Tetamu atau Pemabntu Majlis perlu mengetahui keraian yang sedang diadakan
sekurang-kurangnya tujuan keraian tersebut diadakan.
ATURCARA KERAIAN
Penyambut
Tetamu mesti mengetahui aturcara keraian yang berkenaan terutama waktu yang
ditetapkan bagi tetamu sampai dan balik.
SUSUNAN TEMPAT DUDUK
Susunan
tempat duduk secara keseluruhan perlu diketahui oleh semua Penyambut Tetamu
bagi memudahkan tugasan dilaksanakan dengan lebih tanggungjawab, terutama bagi
menunjukkan tempat duduk.lazimnya, pelan tempat duduk dikepilkan bersama
senarai tetamu-tetamu jemputan.
KAWASAN YANG DIPERUNTUKKAN
Semua
Penyambut Tetamu harus mengetahui tempat dan akwasan yang dikhususkan bagi
mereka menyambut.
TEMPAT PENTING
Semua
Penyambut Tetamu harus mengetahui tempat-tempat penting seperti tandas (lelaki
dan wanita) tempat doktor untuk rawatan, pintu masuk, pintu keluar, kantin,
tempat jamuan dan yang lain.
SENARAI TETAMU JEMPUTAN
Semua
Penyambut Tetamu mesti mempunyai senarai ringkas dif-dif jemputan keseluruhan
yang akan hadir ke keraian. Selain dari itu wajar mengenali mereka bagi
memudahkan kerja menyambut.
SENARAI VVIP (Tetamu Khas)
Senarai
VVIP atau Tetamu Khas juga perlu dilancar (memorise)
dan mengenali mereka bagi memudahkan kerja kerana mereka mempunyai pelekat nama
di tempat duduk.
PAKAIAN PENYAMBUT TETAMU
Semua
Penyambut Tetamu hendaklah memakai pakaian yang sempurna dan sesuai dengan
majlis. Diminta pakai pakaian seragam jika dibekalkan oleh pihak penganjur.
KETIBAAN PENYAMBUT TETAMU
Semua
Penyambut Tetamu hendaklah tiba di tempat majlis satu jam sebelum dijangka
tetamu pertama tiba. Mereka perlu melaporkan diri kepada Pegawai Penyelaras majlis
tersebut. Mereka perlu menyemak senarai dengan meyemak tempat duduk, terutama
di tempat VVIP.
CARA MENYAMBUT
Semua
tetamu jemputan perlu disambut dengan hormat dan serahkan program majlis
berkenaan,jika diminta berbuat demikian. Selanjutnya diminta mengiringi mereka
ke tempat duduk yang dikhaskan kepada mereka. Salam hormat boleh diberi dengan
senyuman atau memberi salam, seperti ‘Assalammualaikum Warahmatullahi
Wabarakatuh’ atau ‘Selamat Pagi’ atau ‘Selamat Petang’
TUTUR KATA
Boleh
menyambut dengan tutur kata berikut:
‘Selamat
pagi Encik, boleh saya bantu’, sambil merujuk senarai tetamu jemputan.
‘Maafkan
saya, boleh saya tahu nama Encik’, sambil merujuk senarai jemputan.
PERTANYAAN, TEGURAN DAN KESULITAN
Jika
diterima pertanyaan, jawablah dengan tertib lagi sopan. Jika terima teguran
dari tetamu yang kurang menyenangkan didengar hendaklah di dengar hendaklah
diamkan diri sahaja, tetapi ambil ingatan. Elak dari bertengkar dengan tetamu
atau memberi maklumat yang Penyambut Tetamu sendiri tidak pasti. Jika
menghadapi kesulitan atau masalah hendaklah segera rujuk perkara tersebut
kepada Pegawai Penyelaras.
SENYUMAN
Semua
Penyambut Tetamu hendaklah memberi senyuman selalu.
JURUACARA
Juruacara
dalam sesuatu majlis formal hendaklah terdiri daripada berkebolehan dalam
bidang ini. Tidak semua orang boleh menjadi juruacara yang baik. Tujuan utama
juruacara ialah memaklumkan kepada tetamu apa yang berlaku mengikut urutan
acara majlis. Juruacara tidak boleh menjadi Pengerusi Majlis, tetapi Pengerusi
Majlis boleh menjadi Juruacara. Dalam sesuatu majlis lazimnya disediakan 2
juruacara (seorang sebagai simpanan). Teks juruacara hendaklah disediakan oleh
pihak penganjur. Teks ucapan hendaklah di taip dalam bentuk bentuk saiz A3.
Satu muka surat hanya dimuatkan satu pengumuman sahaja. Setiap pengumuman pula
mengandungi butir-butir berikut:
i.
Masa
ii.
Cue
iii.
Ann: (announcement atau pengumuman)
POST-MORTEM
Post-mortem
diadakan selepas selesai sesuatu majlis bagi mengukur tahap kejayaan majlis.
Post-mortem juga diadakan untuk mencari punca kelemahan serta cara-cara
mengatasinya bagi majlis yang akan datang. Post-mortem tidak akan mendapat
kerjasama dari pihak yang terlibat seandainya digunakan untuk mencari kesalahan
sesorang.
SUSUNAN TEMPAT DUDUK
Dalam
majlis rasmi dan formal susunan tempat duduk mesti memathi susunan keutamaan
yang diwartakan. Jika majlis diadakan di negeri dan tetamunya perlu terdiri
daripada tetamu persekutuan dam negeri maka satu persetujuan hendaklah dicapai
antara Protokol Persekutuan dan Protokol Negeri mengikut prinsip-prinsip yang
ditetapkan. Dalam apa jua majlis kecuali Majlis Konvokesyen Universiti dan
jamuan makan, tetamu yang duduk dipentas atau meja khas hendaklah dihadkan.
SUSUNAN DI ATAS PENTAS
1. KEMUDAHAN
DAN PERALATAN DI ATAS PENTAS
Bendera Back
Drop
Tangga Tangga
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
2. ‘Rostrum’
Tiga
buah rostrum perlu disediakan. Sebuah rostrum dikhaskan untuk ucapan Tetamu
Kehormat, sebuah lagi untuk tuan rumah, pemidato lain serta bacaan doa jika
ada. Rostrum untuk juruacara diletakkan di luar pentas. Jambangan bunga tidak
diletakkan di atas rostrum.
ATURCARA MAJLIS
8.15 pagi - Ketibaan
dif-dif Jemputan
8.30 pagi - Ketibaan
dif-dif Kenamaan
8.45 pagi - Ketibaan
Tetamu Kehormat
8.50 pagi - Pembacaan
Doa
8.55 pagi - Ucapan
Aluan oleh Tuan Rumah
9.05 pagi - Ucapan
Perasmian oleh Tetamu Kehormat
9.30 pagi - Ucapan
perasmian
9.35 pagi - Jamuan
Ringan
9.55 pagi - Tetamu
Kehormat Meninggalkan Majlis
10.00 Pagi - Bersurai
Masa Majlis
Penetapan
masa adalah penting bertujuan mengawal tempoh masa sesuatu acara supaya tidak
melewati tempoh yang telah dirancangkan.
i)
Tempoh sesuatu majlis itu diadakan di antara 90 minit
hingga 120 minit tidak termasuk aturcara ketibaan dan kepulangan.
ii)
Majlis hendaklah tidak diadakan hampir dengan waktu
Maghrib atau dalam Waktu Maghrib kecuali Majlis Keagamaan.
iii)
Majlis yang diadakan diwaktu malam hendaklah dimulakan
pukul 8.30 malam untuk membolehkan orang-orang islam menunaikan solat Maghrib.
Majlis hendaklah dirancang supaya ia dapat ditamatkan sebelum pukul 11.00
malam.
PERMAIDANI MERAH
Permaidani
Merah dibentang untuk meyambut ketibaan orang-orang kenamaan yang kedudukan
mereka adalah sangat tinggi. Mereka yang layak disambut dengan permaidani merah
adalah seperti berikut :
a)
Orang-orang Kenamaan Tempatan
i)
SPB Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong
ii)
Raja-Raja Melayu
iii)
Yang d-Pertua Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan
Sarawak
iv)
Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri
v)
Bakal-bakal Raja (Tengku Mahkota/Raja Muda)
vi)
Menteri Besar/Ketua Negeri
b)
Orang-orang Kenamaan Asing
i)
Ketua Negara
ii)
Ketua Kerajaan
iii)
Timbalan-timbalan Ketua Negara dan Ketua Kerajaan
iv)
His/Her Royal Highness
SAMBUT KETIBAAN
1. Ketibaan tetamu terdiri daripada
orang-orang kenamaan samada tempatan ataupun asing hendaklah disambut dan
diberikan layan-layan yang sesuai dengan kedudukan mereka.
2. Ketibaan Tetamu Kehormat hendaklah
disambut oleh Tuan Rumah dan Pegawai-pegawai Kanan.
3. Acara Sambut Ketibaan
-
Pembuka Pintu Kereta (Pengawal Keselamatan);
-
Sambutan di Pintu Masuk;
-
Perkenalkan diri oleh Tuan Rumah dan Pegawai-pegawai
Kanan;
-
Tuan Rumah mengiringi Tetamu Kehormat ke dalam Bilik
Menunggu dan seterusnya ke dalam dewan;
-
Menyampaikan Buku Aturcara apabila Tetamu Kehormat sudah
berada di tempat duduknya;
-
Ahli-ahli rombongan yang lain disambut Pegawai-pegawai
Kanan dan Pembantu Majlis dan ditunjukkan tempat duduk mereka.
4. Cara Mengiring Tetamu
Cara mengiring Tetamu Utama ialah
berjalan 1 atau 2 langkah kecil di
hadapan Tetamu. Kedudukan pengiring samada di kiri atau kanan bergantung kepada
keadaan tempat dan kesesuaian.
BILIK MENUNGGU
1. Bilik menunggu (holding room) patut disediakan
di venue untuk kegunaan orang-orang kenamaan. Ada beberapa tujuan Bilik
Menunggu perlu diadakan, seperti berikut :
a)
Menemukan tetamu kehormat dengan tetamu-tetamu kenamaan
yang lain;
b)
Menyampaikan taklimat mengenai perkembangan-perkembangan
yang terakhir;
c)
Berehat sebentar dan diberi minuman/jamuan ringan sebelum
masuk ke dalam dewan;
d)
Bersedia sebelum masuk ke dalam dewan.
2. Di samping itu, penyediaan Bilik
Menunggu boleh memudahkan pihak tuan rumah membuat persiapan-persiapan teakhir
di dalam dewan seperti menyusun atau metapkan tempat-tempat duduk dalam dewan.
3. Mereka yang layak menggunakan Bilik
Menunggu ialah orang-orang kenamaan yang kedudukan mereka adalah sangat tinggi
iaitu Bakal-bakal raja dan ke atas. Bagaimanapun, jika tetamu-tetamu yang hadir
adalah lebih rendah kedudukan mereka, segelintir daripada mereka yang paling
kanan patut diberikan kemudahan untuk menggunakan Bilik Menunggu. Dalam semua
keadaan, tuan rumah hendaklah turut sama di Bilik Menunggu.
JURUACARA
1. Bilangan juruacara ialah seorang atau
dua orang juruacara
(lelaki dan wanita) yang sesuai dan
berpengalaman
2. Peranan juruacara ialah menghebahkan
acara mengikut
teks yang telah disediakan dan bukan
menjadi juru ulas
majlis.
3. Teks
juruacara hendaklah ringkas dan tepat. Ia disediakan oleh pihak tuan rumah dan
boleh dibantu oleh Juruacara.
4. Tempat juruacara ialah dibawah pentas di
lokasi yang
sesuai supaya beliau dapat melihat dengan
jelas semua
pergerakan
dalam majlis.
5. Pakaian
juruacara ialah pakaian yang sederhana dan biasa dalam majlis dan tidak
keterlaluan.
RAPTAI
Raptai
(rehearsal) hendaklah diadakan beberapa hari sebelum majlis yang diadakan.
Tujuannya ialah untuk memastikan kelancaran majlis pada hari sebenar.
2. Semasa
raptai diadakan, perkara-perkara yang berikut hendaklah diberikan perhatian:
i)
Menyemak persiapan-persiapan fizikal yang akan disediakan
(seperti kerusi, meja, rostrum, bendera, bilik menunggu, alat pembesar suara
dan lain-lain);
ii)
Menetapkan tempat duduk bagi semua tetamu;
iii)
Menyelaraskan acara-acara di dalam aturcara Majlis;
iv)
Penetepan masa bagi setiap acara;
v)
Memberi peluang latihan kepada juruacara melaksanakan
tugas-tugasnya, dan;
vi)
Membiasakan petugas-petugas (Pegawai-pegwai Kanan,
Ahli-ahli Jawatankuasa dan Penyambut-penyambut Tetamu) dengan peranan mereka.
PEMBANTU MAJLIS
1. Kualiti
Pembantu Majlis
Pemilihan
Pembantu Majlis hendaklah dari kalangan mereka yang mempunyai perwatakan dan
gaya diri yang menaik, berkeyakinan, kemas dari segi pakaian dan bersih diri,
sihat dan cergas bergerak, bertingkah laku yang baik dan bersopan santun,
sentiasa menunjukkan sikap sabar dan tenang apabila menghadapi sebarang
situasi. Kualiti ini boleh dilatih sebelum majlis diadakan. Bagaimanapun,
mereka yang segan atau tiada keyakinan diri berhadapan dengan tetamu patut
tidak dipilih menjadi Pembantu Majlis.
2. Pengetahuan
Mengenai Majlis
Pembantu
Majlis hendaklah mengetahui secara terperinci mengenai majlis yang diadakan
seperti nama tuan rumah, siapa tetamu kehormat, aturcara majlis, masa ketibaan,
masa majlis bermula dan tamat, susunatur dewan, susunan tempat duduk dan
lain-lain. Mereka juga patut mempunyai senarai ringkas tetamu-tetamu yang akan
hadir. Pengetahuan maklumat-maklumat ini akan memberikan keyakinan kepada
mereka untuk menjalankan tugas dan membolehkan mereka bersedia memberi bantuan
dan menjawab semua pertanyaan dengan betul jika ditanya oleh tetamu.
3. Mendapatkan Senarai Jemputan
Seseorang Pembantu Majlis hendaklah mendapatkan senarai
tetamu yang akan hadir. Perkara yang perlu disemak ialah nama dan panggilan
hormatnya, tempat duduk yang ditetapkan, hadir seorang atau berpasangan.
4. Mengetahui
Susunan Tempat Duduk Tetamu
Semua
Pembantu Majlis hendaklah mengetahui susunan temapt duduk bagi tetamu. Walaupun
seorang pembantu Majlis Tetamu ditugaskan di luar dewan atau di luar pintu,
pengetahuan tempat duduk tetamu akan memudahkan beliau memberi bantuan dan
menjawab pertanyaan tetamu.
5. Mengenali
Tetamu
Mengenali
rupa tetamu akan memudahkan urusan menyambut. Kita boleh mendapatkan
maklumat-maklumat yang awal mengenai tetamu dari segi cirri-ciri fizikalnya
seperti tinggi, rendah dan lain-lain daripada rakan-rakan. Jika tidak, kita
boleh bertanya apabila tetamu hadir di majlis.
6. Tempat
Bertugas
Pembantu
Majlis boleh ditempatkan di pintu luar, pintu dalam, dalam dewan atau di luar
dewan mengikut yang ditentukan. Tugas mereka di pintu luar biasanya ialah
menunjukkan arah jalan ke dewan dn mereka yang di dalam dewan bertugas
mengiringi tetamu dan menunjukkan tetamu ke tempat duduk mereka.
7. Cara
Menyambut Tetamu
Cara
menyambut tetamu ialah menghadirkan diri kepada tetamu, menundukkan kepala
sedikit seolah-olah mengangguk apabila di hadapan tetamu dan ia dilakukan
dengan senyuman. Kita boleh memulakan perhubungan dengan cara memberi ucapan
hormat atau salam, bertanya nama dan seterusnya menunjukkan arah atau
mengiringi tetamu ke tempat duduknya. Mengiringi tetmu ialah dengan cara
berjalan dua atau tiga langkah kecil di hadapan di sebelah kanan atau kiri
tetamu yang mana sesuai.
8. Mengedarkan
Program Majlis
Pembantu
Majlis boleh diminta mengedarkan program majlis kepada tetamu. Adalah lebih
sopan mengedarkannya dengan tangan daripada meletakkan program itu di atas
tempat duduk tetamu. Cara yang hormat mengedarkan program kepada tetamu ialah
dengan cara menghampirinya, berdiri tegak dan menghulurkan program dengan
tangan kanan. Pembantu Majlis hendaklah sentiasa menunjukkan muka manis semasa
mengedarkan program kepada tetamu.
9. Tempoh Masa
Bertugas
Penmbantu
Majlis hendaklah hadir di tempat bertugas sekurang-kurangnya satu jam sebelum
majlis bermula. Ini bertujuan bagi membolehkan mereka melakukan
persiapan-persiapan terakhirdan menyambut ketibaan tetamu yang dating awal.
Walaupun tugas menyambut biasanya selesai apabila majlis bermula, tetapi
beberapa Pembantu Majlis hendaklah berada di luar pintu dan di luar dewan
sekurang-kurangnya setengah jam kemudian untuk menyambut kehadiran tetamu yang
lewat jika ada. Beberapa orang Pembantu Majlis patut juga berada di sepanjang
waktu sehingga selesai majlis untuk mengiring tetamu pulang dan memberikan
sebarang bantuan yang diperlukan.
10. Pakaian
Pembantu
Majlis hendaklah mudah dikenali dari segi pakaian. Jika tidak dibekalkan dengan
pakaian khas atau pakaian seragam, mereka hendaklah menunjukkan kesederhanaan
dari segi pakaian, pemakaian barang-barang kemas dan juga make up bagi wanita.
Tujuannya ialah supaya mereka tidak nanti melebihi daripada pakaian tetamu. Di
samping itu, elakkan memakai pakaian yang mengghairahkan atau pakaian yang
ketat yang boleh menghadkan pergerakan.
Protokol
dalam Pengacaraan Majlis Rasmi
Protokol ialah peraturan–peraturan yang diterima oleh
semua pihak sama ada dalam amalan hubungan antarabangsa, hubungan harian dalam
masyarakat atau dalam pelbagai istiadat atau majlis yang formal dan yang bukan
formal.
Majlis
Rasmi dan Majlis Tidak Rasmi
Dari segi amalan
Kerajaan masa kini, majlis rasmi ialah majlis yang keseluruhan perbelanjaannya
ditanggung oleh pihak Kerajaan manakala majlis yang tidak rasmi ialah majlis
yang perbelanjaanya tidak ditanggung oleh pihak kerajaan.
Formal
Formal membawa
maksud sesuatu perbuatan yang dilakukan menurut peraturan yang tertentu iaitu
yang telah ditetapkan atau dibuat mengikut cara atau peraturan yang telah
diterima dan dianggap wajar mengikut adat kebiasaan.
Juruacara
Juruacara ialah
orang yang memimpin sesuatu acara dalam majlis atau acara lain.
Master of
ceremonies ialah orang yang memberi arahan dalam sesuatu majlis atau orang yang
bertanggungjawab bagi menentukan sesuatu majlis berjalan dengan teratur atau
orang yang memperkenalkan penceramah atau pelakon.
Dari
defenisi-definisi yang disebut diatas, bolehlah kita rumuskan bahawa pengacara
majlis atau juruacara atau master of ceremonies (MC) itu ialah seorang yang
membuat pengumuman mengenai aturcara sesuatu majlis, formal atau tidak sebagai
suatu panduan kepada mereka yang hadir supaya diketahui apa yang akan berlaku.
Jenis-jenis
Majlis
Setakat mana
protokol mesti dipatuhi didalam sesuatu majlis tertakluk kepada jenis majlis
seperti berikut:
1) Majlis penuh istiadat
2) Majlis Rasmi dan Formal
3) Majlis Rasmi tetapi Tidak Formal
4) Majlis Tidak Rasmi tetapi
Formal
5) Majlis Tidak Rasmi tetapi
Tidak Formal
Majlis penuh
Istiadat ialah majlis seperti yang biasa dijalankan di Istana atau lain-lain
tempat yang rasmi, contoh:
1) Istiadat Pertabalan
2) Istiadat Penganugerahan
Darjah Kebesaran
3) Istiadat Menerima Surat
Tauliah
4) Istiadat Menyampaikan Surat
Tauliah
5) Istiadat Mengangkat Sumpah
Ada juga majlis
yang penuh istiadat ini dijalankan di
luar istana, misalnya pembukaan rasmi sidang penggal parlimen. Lazimnya bagi
menghadiri majlis tersebut ialah pakaian istiadat ataupun sekurang-kurangnya
pakaian rasmi kebangsaan.
Majlis Rasmi dan
Formal
Majlis seperti
majlis jamuan makan yang diberikan oleh Perdana Menteri bagi meraikan Ketua
Kerajaan yang sedang membuat lawatan rasmi ke Malaysia, perasmian sesuatu
majlis anjuran Kerajaan / Kementerian (seperti Pameran, Pembukaan Bangunan,
Seminar dan sebagainya.).
Majlis Rasmi
tetapi Tidak Formal
Contoh yang boleh
diberi ialah majlis seperti majlis jamuan makan yang dianjurkan oleh pihak
kerajaan yang tidak banyak mematuhi protokol seperti jamuan teh yang diberi
oleh Perdana Menteri bagi menyambut Kemerdekaaan, dan pakaian tidaklah rasmi,
boleh mangenakan pakaian tidak rasmi, kasual tetapi formal, seperti baju batik
lengan panjang.
Majlis Tidak
Rasmi tetapi Formal
Majlis yang
dibuat oleh pihak swasta yang memerlukan protokol seperti perasmian bangunan
swasta oleh perdana menteri, atau menteri kabinet atau orang kenamaan yang
lain.
Majlis Tidak
Rasmi dan Tidak Formal
Majlis seperti
majlis hari keluarga anjuran pegawai dan kakitangan sesuatu organisasi kerajaan
atau bukan kerajaan, pertunjukkan anekaragam dan seumpamanya.
Seseorang pengacara majlis atau
juruacara atau master of ceremonies mestilah terlebih dahulu kategori majlis
yang dikendalikan, kerana tahap protokol yang perlu dipatuhi bergantung kepada
kategori majlis yang berkenaan.
Adalah mustahak seseorang pengacara
majlis mengetahui panggilan hormat dan gelaran yang terdapat dalam susunan
keutamaan. MC atau juruacara perlulah juga mengetahui siapa yang patut disebut
dahulu dan seterusnya.
Diperingkat persekutuan susunan
keutamaan yang dipakai searang ialah susunan keutamaan Persekutuan yang
diwartakn. Bagaimana P.U.(B)29 bertarikh 22 Januari 1998. Susunan keutamaan
yang disiarkan dalam P,U(B) 98 bertarikh 14 Nov 1996 telah dibatalkan.
Susunan
keutamaan Persekutuan telah dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan berikut:
1) Kerabat Diraja dan Pembesar
Negeri
2) Pemerintah Yang Dipilih oleh
Rakyat
3) Pegawai Tinggi Kerajaan dan
Badan Berkanun
4) Penerima Anugerah
5) Penjawat Khas Profesional
6) Pelaksana keadilan
7) Perwakilan
Asing
8) Penjawat
Utama Negeri
Adalah mustahak
sesorang pengacara atau MC mngetahui panggilan hormat dan gelaran yang terdapat
didalam susunan kekanan. Sebagai panduan panggilan hormat kepada:
Yang Di Pertuan
Agung Malaysia Duli yang
Maha Mulia Seri
Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong
Raja Permaisuri
Agung Duli
Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong
Raja Perlis Duli
Yang Maha Mulia Tuanku
Sultan Kedah Kebawah
Duli Yang Maha Mulia Al Sultan
Sultan Selangor Duli
Yang Maha Mulia Sultan
Yang Dipertuan Besar Duli
Yang Mulia Tuanku Negeri Sembilan
Sultan Pahang Kebawah
Duli Yang Maha Mulia Sultan
Sultan Kelantan Kebawah
Duli Yang Maha Mulia Sultan
Sultan Terengganu Duli Yang
Maha Mulia Sultan
Sultan Johor Kebawah
Duli Yang Maha Mulia Baginda Sultan
Sultan Perak Kebawah Duli Yang
Maha Mulia
Raja Perempuan Perlis Duli
Yang Maha Mulia Tuanku
Sultanah Kedah Kebawah Duli
Yang Maha Mulia Tuanku
Tengku Ampuan
Selangor Duli Yang Maha
Mulia Tenku Ampuan
Tunku Ampuan Negeri Sembilan Duli
Yang Maha Mulia Tunku
Raja Perempuan
Pahang Duli
Yang Maha Mulia
Raja Perempuan Kelantan Duli
Yang Maha Mulia Tengku
Tengku Ampuan
Besar Terangganu Duli Yang Maha Mulia
Tengku Ampuan
Sultanah Johor Duli Yang
Maha Mulia Baginda Sultanah
Raja Perempuan
Perak Duli Yang Maha
Mulia
Yang Di Pertua
Negeri Tuan Yang
Terutama
Isteri-isteri Yang
Di Pertua Yang Amat
Berbahagia
Perdana Menteri Yang Amat
Berhormat
Timbalan Perdana
Menteri Yang Amat
Berhormat
Penyandang Darjah
Seri Maharaja Yang Amat Berbahagia Tun
Mangku Negara
(SMN) dan Seri
Maharaja Seri
Mahkota(SSM)
Ketua Hakim Negara
Yang
Amat Arif
Yang Di Pertua
Dewan Negara atau Yang
Berhormat
Rakyat ,Ahli-Ahli
Jemaah Menteri
Pesuruhjaya
Tinggi dan Duta Tuan
Yang Terutama
Hakim Besar
,Hakim Mahkamah Yang Arif
Agong ,Hakim
Mahkamah Tinggi
Menteri Besar dan
Ketua Menteri Yang Amat
Berhormat
Setiausaha Jemaah
Menteri,Ketua Yang Berbahagia
Setiausaha Negara
,Peguam Negara
Panglima Angkatan
Tentera ,Ketua
Polis Negara,
Ketua Pengarah
Perkhimatan Awam
Tim.Yang Dipertua
Dewan Negara, Yang Berhormat
Dewan Rakyat dan
Setiausaha
Parlimen
Datuk Bandar
Kuala Lumpur Yang
Berbahagia
Penyandang Darjah PMN dan PSM Yang Berbahagia Tan Sri dan isteri Yang Berbahagia Puan
Sri
Penyandang Darjah Panglima Setia
Di Raja (PSD) - Yang
Berbahagia Datuk dan Isteri Yang
Berbahagia Datin
Ahli-ahli Dewan
Negara ,Speaker Yang
Berhormat
Dewan Undangan
Negeri,Ahli Majlis
Mesyuarat
Kerajaan Negeri,
Menteri Sabah dan
Sarawak.
Ahli Dewan
Undangan Negeri.
Ketua – ketua
Setiausaha Kementerian - Yang
Berbahagia
Penyandang
Gelaran Datuk atau Dato’
Negeri–Negeri Kecuali
dari negeri Johor Yang
Berbahagia
Penyandang
Gelaran Dato’ Yang Berhormat
Dari Negeri Johor
Malaysia merupakan sebuah negara yang paling banyak
mempunyai anugerah Darjah Kebesaran yang membawa gelaran. Pelbagai gelaran
diberikan kepada penerimanya.Dengan itu pengacara majlis perlulah mengetahui
gelaran ini supaya dapat menggunakannya dengan betul semasa membuatpengumuman.
Pelbagai
gelaran Datuk dan Dato’ dari
Negeri-Negeri:
-
Dato’Seri
-
Dato’ Paduka
-
Dato’ Sri Utama
-
Datuk Wira
-
Dato’ Patinggi
-
Dato’ Amar
Peranan Pengacara Majlis
Pengacara
Majlis mempunyai tiga tugas utama iaitu:
-
Mengawal Majlis
-
Membuat Pengumuman
-
Memberi Panduan
Majlis
hanya bermula apabila juruacara membuat pengumuman. Tugas kedua ialah membuat
pengumuman apa yang akan berlaku mengikut acara majlis yang ditetapkan dengan
tujuan memberitahu kepada hadirin. Tugas ketiga memberi panduan kepada mereka
yang mengambil bahagian dalam majlis berkenaan.
Kriteria dan kualiti yang perlu ada
pada pengacara adalah:
-
Mempunyai suara yang baik dan lunak didengar
-
Fasih, terang dan jelas sebutan dalam bahasa yang
digunakan
-
Tidak cacat dan mudah menjalankan tugas
-
Tidak gugup dalam percakapan
-
Tidak darah gemuruh
-
Tidak mudah panik
-
Tahu menggunakan budibicara
-
Bersifat sabar dan tenang
-
Tidak berwatakan serius
-
Mempunyai pengetahuan asas adat istiadat, protokol dan
etiket
Teks
bagi juruacara perlu disediakan bagi semua majlis yang penuh adat istiadat dan
majlis-majlis formal. Juruacara hendaklah mematuhi sepenuhnya teks disediakan
kecuali ada perubahan yang berlaku tidak disangkakan. Kertas teks hendaklah
bersih tidak comot, dan mengikut protokol berukuran setengah A4 kertas taip
biasa. Satu muka surat bagi satu pengumuman. Gunakan rim binding, supaya mudah
diselak ke atas, atau ke kiri. Letakkan bilangan muka surat bagi menentukan
bilangan pengumuman. Teks hendaklah ditaip dengan terang dan jarak yang sesuai.
Buat anggaran masa yang hendak dibuat. (Masa ini tidak statik, masa adalah lebih
kurang-+) .
Format teks juruacara adalah
mengandungi:
-
Nama majlis
-
Muka Surat
-
Bilangan Pengumuman
-
Panduan (CUE)
-
Masa -+
-
Pengumuman (ANN)
Format Teks
Juruacara
|
|||
|
Majlis Penuh Istiadat dan Majlis Formal(Rasmi/Tidak Rasmi)
Dalam
Majlis Penuh Istiadat, Pengacara majlis tidak boleh menonjolkan diri dan
mesti mengelakkan daripada menjadi perhatian. Ia tidak kelihatan tetapi perlu
menampakkan perjalanan majlis. Juruacara tidak perlu membuat kata-kata aluan
ataupun menyebut tetamu kenamaan yang hadir. Ia terus mengumumkan apa yang akan
berlaku. Tidak ada ulasan dan tidak ada ucapan terima kasih dan berjenaka
adalah dilarang.
Majlis Formal (Rasmi/Atau Tidak Rasmi)
Dalam
majlis formal rasmi atau tidak rasmi. Juruacara tidak perlu mengucapkan kata
aluan,
ulasan
dan tidak perlu ucapan terima kasih. Perkara ini akan dilakukan oleh Tuan Rumah
atau Pengerusi Majlis (Sekiranya ada). Seterusnya Juruacara hanya perlu
menyebut dengan ringkas Tetamu-tetamu Utama, Tuan Rumah, Tuan-tuan dan
Puan-puan. Juruacara tidak boleh
menonjolkan diri dalam majlis ini dan menjadi perhatian. Berjenaka adalah
dilarang sama sekali dan juga komen yang tidak ada dalam teks ucapan.
Majlis tidak rasmi dan tidak formal
Bagi
majlis tidak rasmi dan tidak formal pengacara majlis atau juruacara adalah lebih bebas membuat
pengumuman atau membuat ulasan ataupun berjenaka mana yang mana berkenaan
kerana juruacara merupakan seorang yang mendapat perhatian yang boleh menghidupkan
suasana sesuatu majlis.
1 comment:
Nice Sharing :)
Post a Comment