Nota : Kata banyak makna
Kata banyak makna bermaksud perkataan yang mempunyai lebih
daripada satu maksud.
Makna perkataan yang berbagai-bagai ini dibezakan dalam konteks ayat yang
berlainan.
Kata banyak makna terbahagi kepada tiga bentuk ;
1. kata dasar
Contoh; makan
a. Shaari
suka makan nasi lemak.
( menunjukkan perbuatan
makan )
b. Abu ialah seorang yang suka makan kawan.
( mengambil kesempatan
terhadap seseorang kawan )
c. Rudi sekarang bekerja makan gaji.
( bekerja dengan
seseorang )
2. kata berimbuhan
Contoh; menjelaskan
a. Kami terpaksa menjelaskan
perkara yang sebenarnya.
( menerangkan / menghuraikan dengan lebih lanjut )
b. Pak Sudin telah pun menjelaskan
hutangnya.
( membayar / menyelesaikan sesuatu )
3. kata ganda
Contoh;diam-diam
a. Dia diam-diam keluar dari
rumah sewanya.
( secara senyap-senyap )
b. Murid diminta duduk
diam-diam ketika ketiadaan guru.
( tidak berbuat apa-apa / tidak berbuat bising )
|
Kata
|
Maknanya
|
Akal
|
1.
fikiran
2. ikhtiar 3. muslihat, tipu helah |
Alamat
|
1.
tanda
2. tempat tinggal 3. keterangan nama tempat, jalan, nombor rumah,poskod dan menunjukkan tempat tinggal seseorang. |
Barang
|
1.
benda
2. lebih kurang 3. apa-apa saja |
Bermuka-muka
|
1.
beberapa banyak muka surat.
2. berpura-pura atau tidak ikhlas |
Bersimpang-siur
|
1.
bergerak ke sana ke mari.
2. silang-menyilang kerana terlalu banyak. 3. terlalu banyak likunya, berliku-liku. |
Besar
|
1.
tidak kecil.
2. kuat dan lurus kawasan pemerintahnya. 3. penting, berpengaruh, berkuasa 4. tugas penting, hajat atau niat. |
Cerah
|
1.
terang
2. jernih. 3. agak putih. 4. berseri, tidak muram. 5. baik, bahagia. |
Cetek
|
1.
tidak luas (pengetahuan)
2. tidak dalam (air) |
Dalam
|
1.
tidak cetek
2. luas pengalaman |
Diam
|
1.
tidak bercakap, senyap
2. tinggal |
Diam-diam
|
1.
senyap-senyap, tidak memberitahu sesiapa.
2. tidak berbuat apa-apa |
Dingin
|
1.
sejuk
2. tidak meriah |
Faedah
|
1.
guna, manfaat.
2. bunga, laba, untung |
Halaman
|
1. muka
surat.
2. pekarangan rumah |
Halus
|
1.
kecil-kecil.
2. beradab |
Hampa
|
1.
kecewa
2. tidak berisi 3. kosong |
Hangat
|
1.
berita yang masih baru
2. panas |
Haus
|
1.
dahaga
2. sangat ingin mendapatkan sesuatu 3. menjadi tidak tebal kerana tergosok atau banyak digunakan |
Jelas
|
1.
terang, nyata
2. selesai, beres |
Kemas
|
1.
teratur
2. disiapkan dengan baik 3. kuat, teguh, erat. |
Kemasukan
|
1.
dimasuki oleh sesuatu
2. yang behubung dengan perihal masuk |
Kepantasan
|
1.
kelajuan
2. kecekapan |
Lapangan
|
1.
kawasan yang luas
2. jurusan, bidang |
Lapang
|
1. luas
2. tidak sibuk |
Masak
|
1.
boleh dipetik dan dimakan
2. tidak mentah 3. berpengalaman |
Menganjurkan
|
1.
mengemukakan, mengesyorkan, mencadangkan
2. mengadakan 3. menghulurkan atau memajukan ke depan |
Menggosok-gosok
|
1.
menggilap
|
Menjelaskan
|
1.
menerangkan atau menghuraikan dengan lebih lanjut
2. menyelesaikan hutang |
Menjemput
|
1.
mengambil
2. mengambil atau mencubit dengan menggunakan hujung jari |
Melancarkan
|
1.
memulakan sesuatu dengan cepat / meluncurkan
2. memudahkan / melicinkan sesuatu usaha 3. melakukan / mengadakan sesuatu serangan, tindakan |
Melepaskan
|
1.
membebaskan / menjadi tidak terikat
2. menghilangkan (letih / penat) 3. memberikan / menguntukkan 4. mengeluarkan / membiarkan keluar (perasaan) |
Membuka
|
1.
menjadikan tidak bertutup
2. menghidupkan sesuatu 3. memberikan peluang |
Memotong
|
1.
mengerat / memenggal
2. mengurangkan sesuatu 3. memintas 4. mencelah percekapan orang 5. menoreh getah |
Menyaingi
|
1.
mengiringi / menemani
2. menandingi / berlawan |
Menahan
|
1.
tidak membiarkan lepas, menyekat, tidak membenarkan,
menghentikan. 2. melawan / menangkis serangan 3. melambaikan tangan untuk menyuruh kenderaan berhenti 4. menguatkan diri supaya sanggup menderita |
Menelan
|
1.
memasukkan sesuatu ke dalam perut melalui kerongkong
2. banyak memerlukan 3. terpaksa menerima sesuatu yang tidak menyenangkan |
Menuntut
|
1.
mendesak
2. mencari ilmu |
Pengajaran
|
1.
sesuatu yang diajar
2. pedoman |
Rasa
|
1. rasa
dengan lidah
2. pendapat, fikiran 3. keadaan hati terhadap sesuatu |
Serong
|
1.
tidak lurus, tidak tepat letaknya
2. tidak jujur, curang |
Tahan
|
1.
tidak mudah rosak
2. sanggup menderita 3. cukup, memadai |
Tajam
|
1.
dapat memotong dengan mudah
2. cerdik 3. keras atau pedas (perkataan, kritik) |
Tawar
|
1.
tidak terasa apa-apa
2. tidak mujarab, hilang kekuatan 3. tidak berkemahuan, tidak bernafas / bersemangat 4. meminta dikurangkan harga barangan. |
Latihan Mengikut Aras
Pilih ayat yang menggunakan
perkataan bergaris dengan betul.
1
|
I
|
Cahaya hari ini hangat sekali.
|
II
|
Tidak lama lagi, abang akan mendapat seorang cahaya mata.
|
|
III
|
Tumbuh-tumbuhan memerlukan cahaya matahari
untuk hidup.
|
|
IV
|
Air muka Sara cahaya sekali setelah mendengar berita baik itu.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
2
|
I
|
Tayar basikal Kok Seng sudah hal.
|
II
|
Lisa tidak suka mencampuri hal orang lain.
|
|
III
|
Pak Mat melaporkan hal itu kepada penghulu
|
|
IV
|
Hal apakah yang menyebabkan budak
itu ditangkap polis?
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
III dan IV
|
|
D
|
II, III dan IV
|
3
|
I
|
Kawasan yang rendah itu selalu dilanda banjir.
|
II
|
Barang yang murah tidak semestinya bermutu rendah.
|
|
III
|
Harga kereta nasional lebih rendah daripada harga kereta import.
|
|
IV
|
Kebanyakan murid daripada
kelas ini rendah dalam mata pelajaran Sains.
|
|
A
|
II dan III
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I,II dan IV
|
|
D
|
I,III dan IV
|
4
|
I
|
Dia diminta bentang permaidani di ruang tamu.
|
II
|
Bentang yang ditarik oleh kerbau itu sudah reput.
|
|
III
|
Kertas kerja ini akan kami bentang pada petang ini.
|
|
IV
|
Penyakitnya bentang kerana mengingkari arahan doktor.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
II dan IV
|
5
|
I
|
Kami sampai sejambak bunga kepada guru.
|
II
|
Paras banjir di Taman Tuna
sudah sampai ke aras bahaya.
|
|
III
|
Kereta api dari Johor akan sampai
pada pukul 8:00 malam.
|
|
IV
|
Sampai hari ini, dia masih belum memulangkan buku
cerita itu.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II,III dan IV
|
6
|
I
|
Pegawai yang makan suap itu telah
ditangkap.
|
II
|
Perjalanan kami tadi makan masa selama setengah jam.
|
|
III
|
Letupan bom itu telah makan beberapa buah
bangunan.
|
|
IV
|
Kemalangan itu berpunca daripada brek keretanya yang tidak makan.
|
|
A
|
I,II dan III
|
|
B
|
I, II dan IV
|
|
C
|
I,III dan IV
|
|
D
|
II,III dan IV
|
7
|
I
|
Beg itu ringan dan mudah dibawa ke mana-mana.
|
II
|
Usahlah dirisaukan dengan masalah yang ringan itu.
|
|
III
|
Beberapa orang mendapat cedera ringan dalam kemalangan itu.
|
|
IV
|
Soalan-soalan dalam ujian itu ringan dan dapat diselesaikan sahaja.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
II,III dan IV
|
8
|
I
|
Liong baru sahaja baik daripada selesema.
|
II
|
Hubungan Aida dengan Nurul memang baik.
|
|
III
|
Almari buruk itu masih boleh baik dan dapat dijual.
|
|
IV
|
Kesihatannya masih baik walaupun usianya
telah lanjut.
|
|
A
|
I dan IV
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II,III dan IV
|
9
|
I
|
Bunga tayar kereta itu melintang.
|
II
|
Ailin suka memakai baju yang bunga.
|
|
III
|
Syarifah menghadiahkan sejambak bunga
kepada gurunya.
|
|
IV
|
Emak memperoleh banyak bunga daripada wang simpanannya.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
III dan IV
|
|
D
|
I,II, dan III
|
10
|
I
|
Jambatan itu sudah siap bina.
|
II
|
Yoong ambil bina terhadap nasihat gurunya.
|
|
III
|
Lena mengikuti kursus seni bina di universiti.
|
|
IV
|
Bangunan baru itu akan kami bina tidak lama lagi.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
11
|
I
|
Usianya baru lima tahun..
|
II
|
Adik masuk ke bilik baru tidur.
|
|
III
|
Ayah Kamariah baru balik dari pejabat.
|
|
IV
|
Kevin merupakan pelajar baru di sekolah ini.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
I, III dan IV
|
12
|
I
|
Akal yang diberikan oleh murid
kelas itu kurang memuaskan.
|
II
|
Mereka sedang membincangkan tentang akal untuk masa depan.
|
|
III
|
Mereka mencari akal untuk melepaskan diri daripada penjahat itu.
|
|
IV
|
Kita harus menggunakan akal yang waras apabila membuat keputusan.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
III dan IV
|
|
D
|
II, III dan IV
|
13
|
I
|
Bala pelajar yang berhimpun
telah bersurai.
|
II
|
Bala yang melanda negara itu
sungguh dahsyat.
|
|
III
|
Banyak bala yang diperoleh daripada perniagaannnya itu.
|
|
IV
|
Malaysia telah mengundurkan bala tenteranya dari Bosnia.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
II, III dan IV
|
14
|
I
|
Karangan bunga itu telah digubah oleh Puan Noraini.
|
II
|
Pakaian itu digubah oleh pereka fesyen yang terkenal.
|
|
III
|
Kedudukan perabot di rumahnya itu telah digubah
oleh Puan Rosnah.
|
|
IV
|
Lagu yang merdu itu telah digubah semula
oleh Dato’ Ahmad Nawab.
|
|
A
|
I dan IV
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
II, III dan IV
|
15
|
I
|
Tingginya sama paras dengan saya.
|
II
|
Curahkan bahan itu hingga paras yang telah ditetapkan.
|
|
III
|
Paras
wajahnya yang jelita membuatkan banyak jejaka yang terpaut hati.
|
|
IV
|
Hujan lebat selama dua hari menyebabkan paras air sungai itu
meningkat.
|
|
A
|
I dan IV
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
I, III dan IV
|
16
|
I
|
Dia laku dirinya seperti orang kaya.
|
II
|
Seseorang yang buruk laku akan dibenci orang.
|
|
III
|
Nasi lemak Mak Munah sangat laku dan habis
dijual setiap hari.
|
|
IV
|
Melihat laku anak yang mabuk itu, Pak
Dolah telah hilang sabar.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I, II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II, III dan IV
|
17
|
I
|
Pakaian pengemis itu terlalu buruk.
|
II
|
Ibu membuang bunga mawar yang sudah buruk.
|
|
III
|
Niat buruk Rosman telah diketahui oleh ibu bapanya.
|
|
IV
|
Keadaan bertambah buruk semenjak kami berpindah ke sini.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
I, III dan IV
|
18
|
I
|
Kadar celik huruf di negara kita telah meningkat.
|
II
|
Kita mestilah sentiasa celik kalau tidak mahu ketinggalan
|
|
III
|
Encik Maniam celik gambar perkahwinannya pada setiap hari.
|
|
IV
|
Walaupun Kim Chong buta, dia boleh membuat
perkara-perkara yang boleh dibuat orang-orang yang celik.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II, III dan IV
|
19
|
I
|
Malek Nor ingin merebut kembali gelaran Raja Bina Badan Asia.
|
|
II
|
Walaupun Johari cacat, dia berjaya merebut
hati gadis cantik itu.
|
||
III
|
Kanak-kanak yang datang ke majlis perkahwinan itu merebut bunga
telur.
|
||
IV
|
Parti pembangkang gagal merebut sebarang kerusi dalam pilihanraya
tersebut.
|
||
A
|
I dan II
|
||
B
|
I dan III
|
||
C
|
I, II dan IV
|
||
D
|
II, III dan IV
|
||
20
|
I
|
Anggota
di negara kita terdiri daripada pelbagai kaum.
|
|
II
|
Ramu ialah anggota Persatuan
Bulan Sabit Merah di
sekolahnya..
|
||
III
|
Anggota bomba bergegas ke tempat kebakaran sebaik sahaja menerima panggilan.
|
||
IV
|
Dia berasa lemah-lemah
seluruh anggota selepas menyertai pertandingan tarik tali itu.
|
||
A
|
I dan II
|
||
B
|
I, II dan III
|
||
C
|
II, III dan IV
|
||
D
|
I, II, III dan IV
|
21
|
I
|
Pekerja itu
asli dari Bangladesh.
|
|
II
|
Gas asli
dilombong di pesisir pantai Terengganu.
|
||
III
|
Penyanyi
itu sedang menyanyikan sebuah lagu asli.
|
||
IV
|
Masyarakat orang asli kini semakin maju dalam
kehidupan.
|
||
A
|
I dan II
|
||
B
|
II dan III
|
||
C
|
I, II dan IV
|
||
D
|
II, III dan IV
|
22
|
I
|
Wang
simpanannya sesak di bank.
|
II
|
LRT itu sesak
dengan penumpang.
|
|
III
|
Jalan raya sesak
ketika musim perayaan.
|
|
IV
|
Datuk sesak
nafas selepas berjoging di taman.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan
III
|
|
D
|
II, III dan
IV
|
23
|
I
|
Bukalah pintu
hatimu untuk bertaubat.
|
|
II
|
Pintu rumahnya diperbuat daripada
kayu jati.
|
||
III
|
Zunika
sedang duduk termenung di tepi pintu.
|
||
IV
|
Pintu komputer tidak dapat dibuka
kerana tiada kata laluan.
|
||
A
|
I dan II
|
||
B
|
I dan III
|
||
C
|
I, II dan III
|
||
D
|
II, III dan IV
|
24
|
I
|
Kaki adik sakit kerana terpijak
duri.
|
II
|
Arnab yang
sombong itu tertidur di kaki pokok.
|
|
III
|
Penjual
kacang putih itu berjaja di kaki lima kedai.
|
|
IV
|
Emak
membeli sekaki serai daripada penjual ikan itu.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
25
|
I
|
Jalan menuju ke kampung Ali
berlopak-lopak.
|
II
|
Mereka
mengucapkan selamat jalan kepada rombongan itu.
|
|
III
|
Dia sering
memberi jalan bagi menyelesaikan masalah yang timbul.
|
|
IV
|
Mesyuarat
itu jalan walaupun ramai ahli tidak hadir.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
III dan IV
|
|
D
|
I, II dan
III
|
26
|
I
|
“Awak curi
duit saya,” kata budak itu.
|
II
|
Pekerja itu
curi tulang setelah melihat ketuanya tiada di pejabat.
|
|
III
|
Lagu
“Hatiku Telah Kau Curi” amat popular kini.
|
|
IV
|
“Curi
ilmu itu jika mahu pandai,”katanya.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan
III
|
|
D
|
I, II dan
IV
|
27
|
I
|
Pokok
rambutan itu berbuah lebat.
|
II
|
Rambutnya
ikal, lebat dan kelihatan bersinar.
|
|
III
|
Mak Minah
menggoreng setandan pisang supaya lebat.
|
|
IV
|
Pendebat
itu lebat berhujah sehingga penonton terpegun.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
28
|
I
|
Dia bekerja
dengan kuat tenaganya.
|
II
|
Jahitlah
dengan benang yang kuat sedikit.
|
|
III
|
Peristiwa
hitam itu kuat mengganggu fikirannya.
|
|
IV
|
Orang itu
menjerit dengan kuat sehingga mengganggu jiran sebelah.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
29
|
I
|
Tugasan ini
mesti dihantar dengan segera kepada guru.
|
II
|
Mereka segera
ke hospital setelah menerima perkhabaran itu.
|
|
III
|
Pemandu
kereta itu kemalangan kerana memandu dengan segera.
|
|
IV
|
Dia
terpaksa makan mi segera kerana kesuntukan masa untuk memasak.
|
|
A
|
I, II dan
III
|
|
B
|
I, II dan
IV
|
|
C
|
I, III dan
IV
|
|
D
|
II, III dan
IV
|
30
|
I
|
Dia
terjatuh kerana terpijak kulit pisang yang licin.
|
II
|
Rambutnya
disisir licin supaya tampak segak.
|
|
III
|
Majlis
persaraannya berjalan dengan licin.
|
|
IV
|
Kulit
peragawati itu sungguh licin.
|
|
A
|
I, II dan
III
|
|
B
|
I, II dan
IV
|
|
C
|
I, III dan
IV
|
|
D
|
II, III dan
IV
|
31
|
I
|
Majlis penyampaian hadiah itu berjalan
dengan lancar.
|
II
|
Setiap pagi, ramai murid berjalan ke sekolah.
|
|
III
|
Seekor ular berjalan di dahan pokok itu.
|
|
IV
|
Bas itu berjalan dengan lajunya.
|
|
A
|
I, II dan III
|
|
B
|
I, II dan IV
|
|
C
|
I, III dan IV
|
|
D
|
II, III dan IV
|
32
|
I
|
Pak Abu berjaya menangkap ular yang bisa itu.
|
II
|
Saya masih tidak dapat menangkap maksud kata-kata orang tua itu.
|
|
III
|
Dia kelihatan bermenung setelah menangkap surat daripada bapanya.
|
|
IV
|
Kanak-kanak menangkap kemahiran sedikit demi sedikit.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I,II dan III
|
|
D
|
II,III dan IV
|
33
|
I
|
Puan Alice membalas sebungkus nasi lemak kepada jirannya.
|
II
|
Tiap-tiap pagi, dia membalas adiknya ke sekolah.
|
|
III
|
Nina belum membalas surat kawannya.
|
|
IV
|
Kita harus membalas budi ibu bapa.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
34
|
I
|
Pemandangan di tengah sawah itu sangat buruk.
|
II
|
Ayah mengesat peluh dengan sehelai kain buruk.
|
|
III
|
Abang Jas sedang berehat di pondok buruk di tepi sawah.
|
|
IV
|
Orang-orang di tengah sawah itu
diperbuat daripada kain buruk.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I,II dan III
|
|
D
|
II,III dan IV
|
35
|
I
|
Farah tidak lalu hendak makan di gerai yang kotor itu.
|
II
|
Pengalaman lalu harus dijadikan pengajaran untuk menghadapi hari
muka.
|
|
III
|
Emak mengangkat kain di ampaian lalu melipatnya.
|
|
IV
|
Datuk Majid mengisi masa lalu dengan bermain golf.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I,II dan III
|
|
D
|
II,III dan IV
|
36
|
I
|
Air sungai di belakang rumah datuk sangat dalam.
|
II
|
Keluarga Encik Tang bercakap
dalam bahasa Inggeris.
|
|
III
|
Jangan suka membuang masa dalam perkara yang tidak berfaedah.
|
|
IV
|
Kami tidak faham perkataan yang diucapkan oleh lelaki itu kerana suaranya
sangat dalam.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
37
|
I
|
Wang itu telah melarikan oleh perompak.
|
II
|
Orang itu melarikan basikalnya dengan laju.
|
|
III
|
Tikus itu melarikan diri apabila dikejar oleh seekor kucing.
|
|
IV
|
Penyeluk saku itu tidak dapat melarikan diri apabila dikepung oleh
polis.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
III dan IV
|
|
D
|
I,II dan IV
|
38
|
I
|
Golongan penternak dan nelayan di negara ini diberi bantuan oleh kerajaan.
|
II
|
Kebanyakan daripada mereka terpaksa golongan tikar.
|
|
III
|
Ibu golongan karpet itu lalu disimpan di dalam stor.
|
|
IV
|
Mereka bukan daripada golongan yang teraniaya.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
39
|
I
|
Kee Heng menonton filem itu sehingga tamat.
|
II
|
Lai Ming tamat mendaki gunung yang tinggi itu.
|
|
III
|
Perkhidmatannya akan tamat pada bulan hadapan.
|
|
IV
|
Lesen memandu Fadli tamat pada pertengahan bulan ini.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
I, II dan IV
|
|
40
|
I
|
Ali membeli tiket kereta api kelas ekonomi.
|
II
|
Kelas itu pecah kerana terhempas
ke batu.
|
|
III
|
Sharil dan Mutu belajar di dalam kelas pemulihan.
|
|
IV
|
Puan Lee ditempatkan di dalam wad kelas pertama di hospital itu.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, III dan IV
|
|
D
|
II,III dan IV
|
41
|
I
|
Bajunya berkerut kerana tidak bergosok.
|
II
|
Seluruh badannya berkerut akibat digigit nyamuk.
|
|
III
|
Mukanya berkerut sewaktu menelan ubat yang pahit itu.
|
|
IV
|
Dahinya berkerut kerana tidak memahami pertanyaan pelancong itu.
|
|
A
|
II dan III
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
II, III dan IV
|
42
|
I
|
Percakapan awak sudah melarat.
|
II
|
Saya tidak melarat untuk mengangkat meja itu.
|
|
III
|
Penyakit kudisnya telah melarat
ke seluruh badan.
|
|
IV
|
Kebanyakan orang tua yang hidup
melarat telah dibawa ke rumah kebajikan.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
I, III dan IV
|
43
|
I
|
Dia memerah kakinya supaya berjalan dengan
pantas.
|
II
|
Petani-petani itu memerah keringat bekerja
di tengah sawah.
|
|
III
|
Guru Besar memerah tukang kebun supaya memotong rumput.
|
|
IV
|
Kami memerah otak untuk menyelesaikan masalah Matematik itu.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
44
|
I
|
Gigi budak itu tanggal semalam.
|
II
|
Samad pada tanggal 30 Oktober yang lalu.
|
|
III
|
Cuaca yang panas menyebabkan Ali dan Sazali tanggal
bajunya.
|
|
IV
|
Kerana marahkan ibunya, dia menendang pintu itu hingga tanggal
engselnya.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II, III dan IV
|
|
45
|
I
|
Pendapatan bulanan Encik Mutalib sangat kencang.
|
II
|
Nelayan tidak turun ke laut pada musim angin kencang.
|
|
III
|
Suaranya yang kencang itu menakutkan sesiapa sahaja yang
mendengarnya.
|
|
IV
|
Tendangan kencang pemain bola sepak itu telah menggegar jaring gol
lawan.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
46
|
I
|
Kakak Zamil ingin lanjut pelajarannya ke
luar negeri.
|
II
|
Sejak lanjut usia, datuk hanya berehat sahaja di rumah.
|
|
III
|
Cikgu menyuruh murid-murid lanjut kerja
walaupun loceng rehat telah berbunyi.
|
|
IV
|
Aziz M.Osman enggan mengulas
dengan lebih lanjut tentang filem yang akan diarahkannya.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
47
|
I
|
Bapa meninggalkan kami tanpa memberikan belanja.
|
II
|
Rosdi meninggalkan tugas yang diamanahkan kepadanya.
|
|
III
|
Neneknya meninggalkan dunia semalam kerana sakit jantung.
|
|
IV
|
Kami terpaksa meninggalkan
beberapa atur cara yang telah dirancangkan kerana kesuntukan masa.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II, dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
48
|
I
|
Rumah lama itu telah dirobohkan.
|
II
|
Dia gemar menyimpan barang-barang lama.
|
|
III
|
Sudah lama dia menunggu kedatangan awak.
|
|
IV
|
Azmi berjalan dengan lama menuju ke pusara ibunya..
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
I, II, III dan IV
|
49
|
I
|
Penyelam itu menyelam hingga ke dasar laut.
|
II
|
Perbuatannya itu bertentangan dengan dasar kerajaan.
|
|
III
|
Dasar undang-undang negara
diambil daripada undang-undang lama.
|
|
IV
|
Pelajar itu mempunyai dasar keluarga yang miskin.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
I, II, III dan IV
|
50
|
I
|
Muka budak yang sakit jantung
itu pucat..
|
II
|
Bayaran muka motosikal itu sebanyak RM400 sahaja.
|
|
III
|
Setelah kilat sabung-menyabung, muka hujan pun turun.
|
|
IV
|
Azlan tidak berani angkat muka semasa dimarahi gurunya.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
II, III dan IV
|
51
|
I
|
Zana
melukis gambar bulan sabit.
|
II
|
Sabit digunakan untuk memotong
rumput.
|
|
III
|
Sekiranya sabit
kesalahan, penculik itu akan dipenjarakan.
|
|
IV
|
Mahkamah
akan menjatuhkan hukuman sabit kepada pesalah.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
II dan IV
|
52
|
I
|
Halaman rumah Neena sangat bersih.
|
II
|
Piring
terbang kelihatan terbang di halaman angkasa.
|
|
III
|
Buku cerita itu mengandungi
seratus dua puluh halaman.
|
|
IV
|
Surat khabar menyediakan satu halaman
khas untuk para pelajar.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
I, III dan
IV
|
53
|
I
|
Dia telah berkejar-kejaran
ke hospital dalam keadaan luka parah.
|
II
|
Beberapa ekor
ayam berkejar-kejaran apabila Abu menaburkan padi.
|
|
III
|
Pemandu
kereta lumba itu berkejar-kejaran untuk tiba ke garisan penamat.
|
|
IV
|
Polis sedang
berkejar-kejaran dengan penyamun-penyamun yang melarikan diri itu.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
54
|
I
|
Warga emas
patut disayangi.
|
II
|
Ikan emas
itu dipeliharanya di dalam sebuah akuarium.
|
|
III
|
Jangan
lepaskan peluang emas untuk melanjutkan pelajaran ke universiti.
|
|
IV
|
Kedua-dua mempelai duduk di atas
peterana yang emas sambil diarak ke istana.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I, II dan
IV
|
|
D
|
II, III dan
IV
|
55
|
I
|
Zaki terkocoh-kocoh
mencuci tangannya yang kotor itu.
|
II
|
Mengapa Mak
Limah terkocoh-kocoh saja hendak pulang?
|
|
III
|
Suasana di
situ terkocoh-kocoh kerana berlaku kebakaran.
|
|
IV
|
“Janganlah terkocoh-kocoh
mengambil keputusan,” kata Pak Tam
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
I, II dan
IV
|
|
C
|
I, III dan
IV
|
|
D
|
II, III dan
IV
|
56
|
I
|
Sekuat-kuat Lim Sin, kuat lagi abangnya.
|
II
|
Badri
menolak batu itu dengan sekuat-kuat.
|
|
III
|
Perempuan
itu berteriak sekuat-kuat hatinya.
|
|
IV
|
Jalak tidak
dapat menandingi sekuat-kuat Badang.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
I, II dan
IV
|
57
|
I
|
Anak
lelakinya pulang keputusan memilih jodoh kepada ibu bapanya.
|
II
|
Kepulangannya
ke kampung bagaikan sirih pulang ke gagang.
|
|
III
|
Bapanya
telah pulang ke rahmatullah pada tahun lepas.
|
|
IV
|
Syarikatnya
mendapat pulang yang berlipat ganda.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
58
|
I
|
Dia keluar baik
sahaja saya sampai.
|
II
|
Janganlah
risau, kami sekeluarga baik belaka.
|
|
III
|
Buku itu
masih baik walaupun telah lama digunakan.
|
|
IV
|
Kesihatannya
beransur baik setelah menerima rawatan di hospital.
|
|
A
|
I, II dan
III
|
|
B
|
I, II dan
IV
|
|
C
|
I, III dan
IV
|
|
D
|
II, III dan
IV
|
59
|
I
|
Barang kata anaknya terpaksa diturut
saja.
|
II
|
Ibu ke
kedai runcit untuk membeli barang keperluan harian.
|
|
III
|
Barang keputusan yang dibuat mendapat
persetujuan ketuanya.
|
|
IV
|
Jangan
menyimpan barang kata yang menyinggung perasaan dalam hati.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
60
|
I
|
Pencuri itu
telah dibekas oleh pihak polis.
|
II
|
Bekas hartanya menjadi rebutan
anak-anaknya.
|
|
III
|
Haji Tamrin
ialah bekas ketua kampung yang amat disayangi.
|
|
IV
|
Anggota PERHILITAN dapat
mengesan harimau itu melalui bekas tapak kakinya.
|
|
A
|
I dan IV
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
61
|
I
|
Ahmad telah menerima bahagian pusakanya.
|
II
|
Bahagian
kek itu adalah untuk Naza dan Aziz.
|
|
III
|
Nenek Zaiton sering sakit pada bahagian kakinya.
|
|
IV
|
Kereta yang mengalami kemalangan itu rosak di beberapa bahagian.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan IV
|
|
C
|
I,II dan III
|
|
D
|
I,III dan IV
|
62
|
I
|
Anjing itu menggondol seketul tulang
sambil berlari.
|
II
|
Pekebun itu menggondol pokok rambutan di kebunnya.
|
|
III
|
Abah menggondol hadiah pertama dalam pertandingan cerita.
|
|
IV
|
Pak Kasim menggondol rambut anaknya kerana
kepalanya berkudis.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
63
|
I
|
Berita itu telah menghancurkan hatinya.
|
II
|
Masalah itu sentiasa menghancurkan fikirannya.
|
|
III
|
Letupan bom itu telah menghancurkan beberapa buah bangunan.
|
|
IV
|
Perbuatan Rama telah menghancurkan
kepercayaan saya kepadanya.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
I ,II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II,III dan IV
|
64
|
I
|
Sani menggulung tali yang panjang itu.
|
II
|
Kerani itu menggulung surat itu di dalam fail.
|
|
III
|
Nenek sedang menggulung tikar yang lama itu.
|
|
IV
|
Polis menggulung beberapa orang pencuri itu ke dalam penjara.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I ,II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II,III dan IV
|
65
|
I
|
Sawah padi itu menjadi huru-hara akibat kemarau.
|
II
|
Negara itu masih berada dalam keadaan huru-hara.
|
|
III
|
Budak itu menangis huru-hara kerana dimarahi oleh ibunya..
|
|
IV
|
Remaja dinasihati agar jangan huru-hara ke sana ke mari pada larut
malam.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
66
|
I
|
Budak itu ditemui ketika merayau-rayau di bandar.
|
II
|
Jangan biarkan tanaman kamu merayau-rayau tanpa dibaja.
|
|
III
|
Irama lagu Melayu asli itu merayau-rayau hati pendengarnya.
|
|
IV
|
Lebih baik membaca buku daripada merayau-rayau tanpa tujuan.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
67
|
I
|
Kita arus menghormati ibu bapa kita.
|
II
|
Suri berasa arus pada waktu tengah hari itu.
|
|
III
|
Arus elektrik yang terdapat pada wayar boleh
membahayakan kanak-kanak.
|
|
IV
|
Kita mesti mengikut arus
pemodenan pada masa ini supaya kita tidak ketinggalan.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
68
|
I
|
Dia menyandarkan diri pada dinding pondok.
|
II
|
Lee menyandarkan bajunya yang basah di ampaian.
|
|
III
|
Pemuda itu menyandarkan basikalnya pada tiang rumah.
|
|
IV
|
Berusahalah sendiri, jangan asyik menyandarkan rezeki pada orang
lain.
|
|
A
|
I dan II sahaja
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
III dan IV
|
|
D
|
I,III dan IV
|
69
|
I
|
Manusia pada zaman usang tinggal di dalam gua.
|
|
II
|
Rumah Pak Samad sudah terlalu usang dan
hampir roboh.
|
||
III
|
Tikar mengkuang yang sudah usang itu masih
disimpan oleh nenek.
|
||
IV
|
Datuk memasukkan beberapa jemput tembakau usang
ke dalam paipnya.
|
||
A
|
I dan II
|
||
B
|
II dan III
|
||
C
|
II dan IV
|
||
D
|
I,II dan IV
|
||
70
|
I
|
Hidangan pada waktu tengah hari tadi
membuka selera kami.
|
|
II
|
Linda membuka telinga untuk mendengar perbualan kakaknya.
|
||
III
|
Adibah membuka tingkap biliknya supaya cahaya matahari dapat
masuk.
|
||
IV
|
Ayah dan kawan-kawannya
telah membuka tanah baharu untuk projek penanaman kelapa sawit.
|
||
A
|
I dan III
|
||
B
|
I ,II dan III
|
||
C
|
I, II dan IV
|
||
D
|
II, III dan IV
|
71
|
I
|
Kasut ini perlu kita tawar harganya.
|
II
|
Ikan air tawar sedap dibuat gulai asam
pedas.
|
|
III
|
Mi goreng yang dimakannya itu tawar
rasanya.
|
|
IV
|
Dia berasa tawar hati hendak menyertai rombongan ke Melaka.
|
|
A
|
II dan III
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
I, II, III dan IV
|
72
|
I
|
Datuk memotong tali yang mengikat kotak
itu.
|
II
|
Nenek memotong durian itu sebelum
dihidangkan.
|
|
III
|
Ayah tidak dapat memotong bas yang dipandu
laju itu.
|
|
IV
|
Ibu sedang memotong kek ulang tahun hari
kelahirannya.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
I, III dan IV
|
73
|
I
|
Barang-barang buatan negara kita bermutu tinggi.
|
II
|
Dia berasa gayat apabila berada di tempat yang tinggi.
|
|
III
|
Jangan tinggi diri apabila berdepan dengan orang-orang tua.
|
|
IV
|
Buluh yang yang digunakan untuk mengait buah itu
tidak cukup tinggi.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I, II dan III
|
|
D
|
II, III dan IV
|
74
|
I
|
Ikatan yang teguh akan menjamin keselamatan bungkusan.
|
II
|
Tidak banyak barang dapat disimpan di dalam almari itu walaupun teguh.
|
|
III
|
Rina dan Rini menjalin tali persahabatan yang teguh sejak di
bangku sekolah.
|
|
IV
|
Mat Kilau seorang yang dihormati kerana dia
berpegang teguh pada janji-janjinya.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
I, III dan IV
|
|
D
|
II, III dan IV
|
75
|
I
|
Dia memilki pandangan yang dalam tentang perkara itu.
|
II
|
Ibu mengeluarkan rantai emas dari dalam almari pakaian.
|
|
III
|
Kapal terbang itu akan berlepas dalam masa sepuluh minit lagi.
|
|
IV
|
Wanita itu dalam keadaan sedih sejak
anaknya meninggal dunia.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
III dan IV
|
|
C
|
II, III dan IV
|
|
D
|
I, II, III dan IV
|
76
|
I
|
Pasir di tepi pantai itu sangat halus.
|
II
|
Orang tua itu mempunyai pendengaran yang halus.
|
|
III
|
Gadis itu tidak sahaja cantik malah halus budi bahasanya.
|
|
IV
|
Kain songket yang ditenun oleh Puan Sarifah halus
buatannya.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, III dan IV
|
|
D
|
II , III dan IV
|
77
|
I
|
Pihak polis telah menahan kedua-dua perompak
bank itu.
|
II
|
Walaupun bilangan mereka sedikit, anggota tentera itu tetap menahan
di kubu tersebut.
|
|
III
|
Pemandu itu menahan oleh polis kerana melanggar kesalahan jalan
raya.
|
|
IV
|
Aminah mengerang kerana tidak dapat menahan kesakitan.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
78
|
I
|
Pasar malam itu sesak dengan orang ramai.
|
II
|
Siti sesak nafas kerana lubang hidungnya tersumbat.
|
|
III
|
Adik menangis sepanjang hari sehingga suaranya sesak.
|
|
IV
|
Sejak suaminya meninggal, hidup Mak Minah
sekeluarga semakin sesak.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II , III dan IV
|
79
|
I
|
Kuih itu dipanggil cakar ayam.
|
II
|
Bangunan itu tinggi cakar langit.
|
|
III
|
Pipi saya berdarah cakar oleh Ali.
|
|
IV
|
Anjing mempunyai cakar sedangkan kerbau pula tidak.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
I dan IV
|
|
D
|
II dan IV
|
80
|
I
|
Harga kereta semakin susut sejak akhir-akhir ini.
|
II
|
Kain itu akan susut apabila dibasuh.
|
|
III
|
Badan anak saya susut selepas demam.
|
|
IV
|
Kasutnya susut sebab dia semakin membesar.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
I, II dan III
|
|
C
|
I, II dan IV
|
|
D
|
II , III dan IV
|
81
|
I
|
Basi kereta itu telah dicat dengan
warna biru.
|
II
|
Air liur basi
akan mengotorkan bantal.
|
|
III
|
Kereta yang
dibelinya sudah basi.
|
|
IV
|
Baki wang gajinya disimpan di bank.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
sahaja
|
82
|
I
|
Dioa bisa
pergi ke pasar malam.
|
II
|
Jangan bisa
mendengar khabar angin.
|
|
III
|
Kata-kata
yang bisa boleh menyinggung perasaan orang.
|
|
IV
|
Kita bisa
menang jika berlatih dengan bersungguh-sungguh.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
III dan IV
|
|
D
|
II, III dan
IV
|
83
|
I
|
Pantun
ialah cabang puisi lama.
|
II
|
Dia
mempunyai banyak cabang fikiran.
|
|
III
|
Sungai
besar itu mempunyai cabang yang banyak.
|
|
IV
|
Cabang hidupnya berliku-liku dan
dipenuhi onak duri.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
84
|
I
|
Dasar rumah itu berlubang-lubang.
|
II
|
Galian itu telah ditemukan di dasar
laut.
|
|
III
|
Dia menyimpan perasaan sayang di
dasar hatinya.
|
|
IV
|
Pihak polis tidak mempunyai dasar
yang kukuh untuk mensabitkannya dengan kesalahan itu.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
II dan IV
|
85
|
I
|
Dia
bertaubat demi kelakuan buruknya.
|
II
|
Demi Tuhan, sesungguhnya saya tidak
berbohong.
|
|
III
|
Dia
meneruskan perjalanannya demi ribut melanda.
|
|
IV
|
Rokiah
serta-merta menangis demi mendengar berita sedih itu.
|
|
A
|
I dan III
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
86
|
I
|
Dia ganjil
memikirkan masalah hidupnya.
|
II
|
Binatang
yang ganjil itu ditemukan oleh sekumpulan saintis.
|
|
III
|
Nombor
bulat yang bukan nombor genap disebut nombor ganjil.
|
|
IV
|
Kerosakan ganjil
akan menyebabkan seseorang diserang penyakit buah pinggang.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
II dan IV
|
87
|
I
|
Mereka yang
memiliki gigi yang jarang dikatakan amat cemburu orangnya.
|
II
|
Air itu
saya jarang selama satu jam untuk mengukus ketupat.
|
|
III
|
Bomoh itu
membacakan jarang bagi menghalau kuasa jahat.
|
|
IV
|
Pemain itu
diketepikan kerana dia jarang hadir untuk menjalani latihan.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
88
|
I
|
Adunan
capati ini perlu kamu kacau supaya menjadi lembut.
|
II
|
Along
selalu kacau kehidupan pemiutangnya.
|
|
III
|
Bilik itu kacau
sekali setelah kemasukan pencuri.
|
|
IV
|
Fikiran Pak
Jamil kacau apabila memikirkan masalahnya.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
III dan IV
|
89
|
I
|
Lapan puluh
peratus ekonomi negara bergantung pada eksport bahan mentah.
|
II
|
Berkerut-kerut
keningnya apabila memikirkan nasibnya yang mentah.
|
|
III
|
Buah mangga
yang masih mentah digemari oleh sesetengah orang.
|
|
IV
|
Pak Halim
belum dapat melupakan peristiwa yang masih mentah.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan III
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
II dan IV
|
90
|
I
|
Pemandangan di sini amat selesa.
|
II
|
Saya rasa amat selesa tinggal di sini.
|
|
III
|
Keputusan itu dibuatnya semasa selesa.
|
|
IV
|
Saya berasa tidak selesa apabila berada di sisinya.
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
II dan III
|
|
C
|
II dan IV
|
|
D
|
I, III dan IV
|
No comments:
Post a Comment