Karangan PPSR : Pengalaman : Melengkapkan karangan - Duniaku Nasa2k

Rentetan Perjalanan Kehidupan

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Your Ad Spot

Monday 21 May 2018

Karangan PPSR : Pengalaman : Melengkapkan karangan


Pada musim buah-buahan, anda pulang ke kampung untuk menikmati buah-buahan di dusun.  Tulis Suatu cerita tentang kejadian aneh yang berlaku di dusun buah-buahan itu.

            Pada musim buah-buahan yang lalu, aku ­­­_________________ ke  kampong.  Dua orang sepupuku, Amir dan Salleh sudah berada di rumah datuk.  Kami sudah ___________________ untuk membantu datuk di _____________________  duriannya.

Malam itu, selepas makan malam, kami berbasikal ke dusun.  Kami membawa lampu suluh dan bekalan air kopi.  Kami memakai baju tebal supaya tidak ______________________ di sana.

            Kami berbual-bual sambil minum kopi.  Sekali-sekala kedengaran bunyi buah durian ________________________

             “ Biarkan saja durian itu dulu. Tidak perlulah tergesa-gesa _______________________,” aku memberitahu Amir dan Saleh.  Mereka bersetuju.
            Ketika jam menunjukkan jam 12.00 tengah malam,  kami mula mengumpulkan  _____________________________  durian yang gugur itu.  Sebaik-baik sahaja menghampiri __________________________ pokok durian di hujung dusun, kami ternampak akan suatu lembaga hitam.

“ Eh, ada orang yang _________________________ buah durian kita !” Aku berbisik kepada Amir.

            “ Itu bukan orang, kalau orang sudah tentu dia __________________________ diri apabila ternampak akan kita,” kata Saleh dengan cemas.

            Aku berasa seram.  Sejurus kemudian, ­­__________________________  itu pun hilang.

            Keesokannya aku demam.  ____________________________ itu sukar kami lupakan.

No comments:

NOTA DAN LATIHAN KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN

  KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN    1. Kata hubung pancangan keterangan ialah kata yang berfungsi untuk menghubungkan klausa utama d...

Post Top Ad

Your Ad Spot