HADIAH - Duniaku Nasa2k

Rentetan Perjalanan Kehidupan

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Your Ad Spot

Sunday 27 May 2018

HADIAH


( Sebuah cerita pendek yang ku tulis menggunakan dialek Melayu Pattani, Sik Kedah.)


Dari joh lagi dah denga ghiyoh-ghemang sogha budak-budak dalang kelas 4 Zuhal yang dok di hujung blok D. Sekali-sekala sebalas dengang bunyi ghiyoh di pekan Sening malang Selasa di Pekan Sik nu. Aku melangkah lole hala gi  ke kelas tu.  Jam di tangang ku dah pong puko  8.20 pagi, ini makna dia aku lambat lima minit  dah nak masuk kelas. Bo molek litas kelas 4 Marikh, satu kelas sebelong kelas 4 Zuhal, aku  napak  Zurina  ketua kelas 4  Zuhal  lari mari terkong  ke arah ku.

“ Cikgu, ada budak bergaduh dalang kelas.!!”  Khalok dia mari report kat ku sambe letih hak-hak. Lubang hidong pun dok kembang kepih mintak anging.    Tak gadoh nak jawab natang pa dah, aku pederas gi,  kelas 4 Zuhal. 

Habih semua  budak-budak dalam kelas tu dok beripong lek belakang kelas. Buat satu bulatan. Dok krumung. Pakat tolak mu aku.   Aku hite tak berapa begaghi. Aku pederas sikit soraku.

“ Hei.. semua kelik tempat masing-masing! ” sebalas anak-anak ayang yang baru terbik daghi  lo, semua budak-budak terkong gi tepat duduk masing-masing. Gung-gang-gung-gang bunyi kerosi ngan meja. Habih semua dema ghepoh.  Masa tu la baru aku napak    ada dua orang budak jatang masih lagi dok bergusti atas semeng  di belakang kelas. Aku mula nak bertukar jadi singa. Gerang dik-dik. Cepat ya aku tarek cuping telinga kedua-duanya.

“Wok pa moha ni. Gedubey sungguh. Tak habih-habih buat perange”    Aku jegey bute mata hite dua orang budak yang ku tarik telinga  tadi. Hadi ngan Husing. Kedua-duanya dok kelik-pok-kelik-pok hite ke ku. Sebalas  cicak berak kapur. Sebalas ayang kena penyakek. Dok tunggung hari nak mapoh.  Seronyeh weh belaka.  Ada dua tiga bekas tapak kasok melekat di sluar masing-masing.

“ Hadi.. mu  kalu saghi tak buat perange, tak boleh ka gena? Aku mula gerang.  Kepala Hadi aku tonyoh dengan jari telunjukku. 

“ Dah.. dua-dua kelik tepat masing-masing.” kejadian yang baru berlaku sat ni betul-betul membunuh semangatku nak mengaja pagi tu.  Walopun  lembarang kegheja untuk latihang Bahasa Melayu khegetas 2  bahagiang C aku dah buat siap-siap, kemareng lagi.  

Hadi..merupakan satu nama yang cukup kena molek dengan macang-macang benda yang jadi dalang kelas 4 Zuhal ni. 

Aku pong last-last ni, tak thu paksal pa nya jadi bechi, chemuh, jemu dengan perange Hadi. Minggu lepas ya, dia kena takat, paksa nye balas peseng budak kelas leng.  Sebelung-sebelung tu pong ada kes tak masuk dalang kelas. Poteng kelas oghang kata.  Saghi nye gi dok duduk dalam jambang nu. BIla oghang tanya, paksal pa tak masuk kelas, dia selamba ya royat, “Malas”

   Bulan lepas kalu tak salah ku, bedaok  Si Esah dari kelas 4 Marikh. Nye  gha-ang sebalas oghang masuk hatu.  Dalam sik-sik teghiyak  dia ghoyat  kata Hadi sepak kakinya sape bergelabeng  jatuh tangga.   Beghudung sape ke bawah.

Aku tak beghapa mbek thu sangat paksal budak Hadi ni.. Aku kalu boleh tak mboh mbek thu lasong tentang dia. Lagipong, aku bukangnya guru kelas 4 Zuhal nak mbek thu.  Tugas ku cuma gi ngaja Bahasa Melayu ya dalam kelas tu. Hat mana boleh ikut natang pa yang ku haja, ikut lah. Hat tak buleh tu, nak buat gena dah dey. Lak kat dema saja la.

  Budak Hadi ni seleng daripada dok buat perange macang-macang di sekolah, kheng baju yang dia pake pun berlemoh poh. . Baju nya tak sekemas baju,Azam, Bidin ataupun budak-budak hak len.  Baju putihnya penuh dengan thik lalat yang bertopok hitang.  Ada juga dua tiga topok getah dok berkapok pada bajunya. Kena getah pisang dah bekali.

Ah.. aku cukuk chemuh bila tiba peghiyang aku kena gi ngajar di kelas 4 Zuhal.  Bukang paksal aku malas nak gi ngajar tetapi paksal ada sorang budak yang nama Hadi dalang kelas itu.  Dari register yang cikgu kelas dia dok tanda hari-hari, aku tengok wareh Hadi ini bukang mak pak dia. Tapi tok cheir dia. Paksal pa jadi lagu tu, aku pong tak mboh mbek thu.  Tapi dalang semengung saheh ada sari ka dua hari  dia tak maghi sekolah.  Aku yang kebetulang baghu pindah maghi sekolah ni, memang tak thu natang pa.  Sebelung ni, aku ngajar di sebuah sekolah rendah di daeghah leng.

Besa juga aku tengok tok cheir nya maghi hata sape ke depang paga sekolah . Hadi kulihat macang  seko beghuk yang dok tercokoh atas plata gerek tua cheir dia. Aku betul-betul pelek dngan keadaan lagu tu.  Aku yang tak beghapa besa  dengang suasana di kawasang kapong  ni kadang-kadang rasa geli gelemang dengang perange Hadi.  Kalu periang hujang, baju skolah dia koto sungguh. Tak begaghi ghupa. Lebih kembang lagi dengan hinguh yang kadang-kadang meleleh kut bawah hidong nak masuk dalang mulok. Sekali dia seghok, hingus yang kuning-kuning macang cendo tu masuk kelik dalang lubang hidongnya yang berdama. Berkurik kut pipi bila di tenyeh dengan lengangnya.  Berkilat dan berkerak ya bila kering dan kena cahaya matahaghi.  

Tengahhaghi tu, aku betul-betul geghang.  Mengamuk sakan aku dalang kelas 4 Zuhal.  Masa budak-budak len khalut dok wak terbik kerja rumah yang telah ku beri kemareng. Hadi masih lagi dok ngok ngek ngek dok kerobek natang pa tak thu dalang beg buruk dia.   Dia buat-buat khalut sape kadang-kadang aku rasa macang dia nak holo kepala dia masuk dalam beg tu sekali.

“Hadi, mana buku latihang mu ?” aku mula pedeghas soghaku.
“ Tak thu cikgu. Magheng  ada .. lani tak dak pulak dah ” selamba ya Hadi ghoyat kat ku.   

“Wak maghi sini, cikgu nak tengok!” aku ghenjoh begnya. Ringang cheh . aku tunggeng semua isi peghotnya atas meja. Berseleghak tabak. Hanya dua tiga bute buku latihang saja yang ada. Tu pun nya  ghele dah. Ghenyuk tu toksah dok ghoyat la.

“ Mana buku  tatabahasamu ?”
“ Royat dah tadi, tak thu hilang gi mana.” Jawab Hadi sambe dok hite    buku-bukunya yang dok  berseleghak atas meja. 

Aku kute perut dia. Lepas tu aku pulas.  Tak cukuk dengan denda tu, aku suruh dia diri atas krosi. Haluh ya aku hite batang  tubuhnya.    Sebesa sekenet pun tak dak persaang kesiang ku kat dia.  Ghasa nak ya aku boh penendang budak ini. Bale gelabeng pah bawah meja. Bale berselerak giginya di sagat simen. Bale lenyap daghi  padangan bute mata aku. Bale tak dak pong dalang kelas 4 Zuhal ini. Kalu aku dapat melihat kumang lani, aku rasa budak Hadi ini lebih haloh darinya. Lebih haloh malah lebih kecik. Macang nak ya aku tindas-tindas dengan kuku jari ku sebalas tindas tungo yang bucik peghut lepas kherik cuping telinga kucing.
  
 Walopong lagu tu, aku sedar. Sebagai seorang cikgu,  etika perguruang yang aku ngaji dua thong setengah di   di Institut Bahasa itu masih lagi dok ingat.  Dalang dok thang sabar tu, aku masih dok ingat lagi  batas-batas kemanusiaang.  Tak leh nak mikir dah aku kalu budak kecik sehaloh Hadi tu kena penabohku, saheh demang la dua, tiga haghi.  Kalu dak pun teghuh peghik nak maghi sekolah.  Aku taghoh kejap-kejap rasa kemanusiang ku itu, takot kut kalu terlajak .  Nya ghembas ikut dan.  Aku lak sahaja Hadi berdiri chokoh atas kerusi tu sape habih masa Bahasa Melayu.

Hari ini, awal-awal lagi semua semua budak-budak  Sekolah Chepir sudah berator di tapak perhingpunang.  Tarikh 16 Mei memang sentiasa ditungung-tungung oleh semua guru dan murid.  Hari Guru akan disambut dan diraikan.  Molek saja habih perhimpunang pagi, Cikgu Rashid buat pengumumang. Mana budak-budak   yang nak  beghi hadiah kat cikgu-cikgu  boleh dah mula nak beghi ka.  Aku yang kebetulang masih  dok dekat dengan pentas mula kena keghumung dengan anak-anak mughedku.  Berebuk-rebut nak holo hadiah. Nak bersalang dan beghi ucapan selamat hari guru kat ku.

 Masa dok khalok layang  perange dema, tiba-tiba saja aku rasa ada benda yang tonyoh beberapa orang mughed yang tengah dok keghumungku. Teghenyak aku di asak dengang cara mengejut lagu tu.  Beberapa bute kotak hadiah yang aku pegang terlepas ke bawah.  Prangggg… bunyi macang ada kaca yang pecah.  Aku choh bakek chagi puca natang pa yang berlaku.  Seghaaaakkk , menyighat darah ku bila   semua budak-budak yang dok di sekelilingku pakat bejhegit  sambe tangan dema tunjuk hala ke satu  tubuh yang meneghap tergolek depangku.

“Cikgu, Hadi tolakkkkk” macang segentak yaaa sogha dema.
Kali ini, beto-beto aku hilang saba.  Senyung yang ada di bibe masa dok layan anak-anak  murid ku sat ni hilang habih.  Teghebang sebalas burung layang-layang di langit periang jaong, peghiyang hujang nak tughong.

“ Hadi..bakek…” jerkahku.  Deghas sunggub sogha ku sebalas dengan petir  yang nak membelah bumi museng tekujoh. 

Hadi pelang-pelang bakek. Hiteku dengan muka tak salahnya.  Dia dan lagi sengih kat ku. Napak gigi karatnya.  Dalam tak  sedar, aku hayong tangang khanangku.

Pang… tepat kena pipi kiri Hadi. Mungkin agak deghas penapa aku itu, Bergegar badang Hadi. Satu benda yang dok berbukus dengang sughat khaba terlepas daghi tangang dia.   Hadi keghas keghejong tang tu  Dok thang sakek dah bekali.  Budak-budak hak len pong senyap dik.  Terkejuk dengang tindakang ku kat Hadi tadi kut.  Hadi kemudiannya laghi selepas ambek khelik bungkusang dia yang jatuh tadi.  

Dekat-dekat puko 1.30 petang, aku mula bedeghas hidupkan enjin kereta nak khelik ke ghumah.   Bo Molek lepas pitu paga sekolah, ada sorang tua khalok-khalok teghekong mari dan cepat-cepat thang ku.  

“ Cikgu, Cikgu.. tunggu sat”  dia dok gamit-gamit tangan ke ku
Darah tak dak setitik dah aku bila aku napak  batang tubuh oghang thua ni.  Aku kenal oghang thua ini.  Tu lah Cheir Hadi.  Hadi pong ada di belakang cheir dia.Takut-takut.

“ Mampus aku kali ini. Saheh si Hadi ni gi repok kejadiang pagi tadi Kat cheir dia.”  Aku mula gelabah bewak. Dok senyung temewek pun tak beghapa nak jadi dah.  Mata ku kho dok hite golok yang teghikat kemas pada pinggang cheir dia.” Sah. Lumat aku kena cicang”

Aku nekad, nak jadi natang pa pun jadilah, aku kena mengadap oghang thua ini. Aku cuba peghingat lakah-lakah silat yang besa aku belaja  zaman sekolah menengah dulu.  Aku besedia kok kalu ada benda buruk akan berlaku. Aku beghenti kgheta lalu jakah teghebek pelan-pelan.

“ Asalamualaikum , cikgu” lembut ya sogha cheir Hadi beri salam ke ku.   Sambe holo tangangnya.  Tak dak tanda-tanda dia nak serang aku.

" Wa… wa.. waalaikumusalam”   keta gak sogha ku jawab salang dia.
Tak tungung  lama, cheir dia pun ghoyat ke ku.

“ Hadi ni cikgu. Khalok sungguh  nak beghi hadiah kat cikgu sempena hari guru ni.  Tadi, tak  dan nak beghi katanya.  Lagi pong dia malu nak beghi kat cikgu. Hadiahnya tak tegha mana pong”

Sejok sat  aku dengar percakapangnya yang lembok dan terato. Aku tertanya-tanya adakah Hadi dah ghoyat  kes dia kena penaboh ku pagi tadi.  Paksal tu, aku tak leh nak muluk lagi.

Hadi guek pelan-pelan maghi kut ku. Holo benda yang bukus sughat ghaba kat ku .  Pelan-pelan aku membuka bukusang tu. Seplastik ikan budu adalah hadiah daripada Hadi untok ku.

“ Hadi yang tangkap ikang ni cikgu.  Tiap-tiap petang mukat. Nak cari ikan untuk cikgunya. Mingung lepas, dapatlah banyak sikit. Nye paksa tok dia  suruh buat ikang budu.  Tu lah budunya. Sayang sangat dia kat cikgu. Kalau saghi tak cerita kisah cikgu, tak leh tido lah gamaknya”

Aku beto-beto selok kali ni. Tak leh nak buka mulok lasong. Kaku. Kejut. Keghas keghejong. Peghange ponghah dan ekseng ku chey(cair) dengang ketulusang hati anak kecik yang paling aku bechi ni. Budak ni tidak besa lasong taghoh dendang kat ku yang jarang mbek peduli dan selagheh juga dok hukung dia.
Pelan-pelan aku cuba kutek kelik kekuatang ku sebelong buleh besogha.
“ Mak dan pak dia pas mana pakcik ?"

“ Mak pak dia mati lama dah, cikgu. Mati masa nak gi motong di kebong.  Mutu seneghih dengang lori balak.  Tinggallah Hadi dengang kami sejak umor 4 thong. Dia tak dak adek beghadek leng. Soghang terkoteng-koteng. Tu yang ghajeng buat peghange.  Kami tak beghapa ghok nak jaga. Tok dia pong dok sakek sokmo.  Kasih sayang tok dengang cheir tak sebalas dengang kasih sayang mak pak. Cikgu tengok-tengokkanlah Hadi ni.  Kalu jahat ka, buas ka, godang saja la cikgu. Jangang beghi patah ghiyok sudah la” Panjang leba Cheir Hadi bercerita kat ku.

Aku pelan-pelan mengangguk. Sebalas pokka yang ghajeng dok meniti atas ghating  phong bunga ghaya tepi ghumahku. Malu kat diri sendighi. Aku mula seda  bahawa aku  hukung Hadi awal sangat, walopong  tak thu  hujung pakal.

Aku letakkan tapak tangang atas kepala Hadi. Menyapu lembok ghamboknya yang kasa.  A mataku menitik tak-tak.  Tak seda lasong. Aku rasa sebak sunggoh.
Aku sambar tangan cheir dia . Genggang kuat-kuat. Sambe-sambe dok lap a mata, aku berjanji dalang hati, Anak yateng ni akan ku layang sebalas mana budak len. Lebih daghi tu, akan aku beghi kaseh sayang  soghang  ayah untuknya. Aku nak pastikan dia buleh jadi manusia yang   berjasa untuk tok dan cheir dia..

No comments:

NOTA DAN LATIHAN KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN

  KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN    1. Kata hubung pancangan keterangan ialah kata yang berfungsi untuk menghubungkan klausa utama d...

Post Top Ad

Your Ad Spot